: صوت
مراقبه و تهذیب از ذی حجه تا غدیر
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

در این دهه [ذی حجه ] که «فاذکروا الله فی ایام معدودات»، بعضی­ها در اثر توجه خاص حاجاتشان را گرفتند. یکی که خیلی در قلق و اضطراب بود، گفت اگر نشد چه کنم؟ گفتم صبر کن عزیز من! دهه که هنوز تمام نشده. بالاخره 80 در­صد حاجت را گرفت. آنچه مانده هم باید قدری صبر کند. در برج مراقبت خودت را نگهدار. این چند روزه که ذاکر بودی غافل نبودی در برج مراقبت که چشم وگوش و … را حفظ کردی باز هم حفظکن که پشتش عید غدیر است. که وعده داده شده است «یزیل الله غم الشیعه». «و یوم تستجایب فیه الدعوات». پس در همان مقام طهارت و مراقبه باقی بمان.

«طَهِّرُوا أَنْفُسَكُمْ‏ مِنْ دَنَسِ الشَّهَوَاتِ تُدْرِكُوا رَفِيعَ الدَّرَجَات‏». وقتی این نفس طاهر شد آرامشی در شما پیدا خواهد شد مثل اینکهتمتم دنیا را گفته اند مال شما. چطور؟ « الا بذکر الله تطمئن القلوب» هر چه در مادیت فرو بروی باز مثل مگسی که در تار عنکبوت افتاده بیشتر آن تارها او را آغشته می­کند.

اگر در این چند روزه دیدی در اثر مراقبت یک وزانتی در تو پیدا شده بدان که تیر به هدف خورده است.

مثلا اگر به من گفتند پست مسجد یک چاهی باز شده و رفتم دیدم، ولی عده ای نرفتند و استدلال کردند که مثلا بخار بلند شده پس چاهی هست… . اگر چنانچه استقامت کنی به باب سلامت خواهی رسید و به تو نشان می­دهند آنچه بعضی خارجی­ها تکذیب می­کنند.

آنها منهمک در مادیات هستند. یک وقتی من کتاب گوستاولوبن را در دست داشتم یکی گفت آخر کسی که در عالم مادیت فرو رفته – حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت- او چطور میتواند مقام معنوی اسلام را عرضه کند … .

اگر استقامت کنید پروردگار ارائه طریق میکند. گوهر خود را دوای درد درمان را از درون بطلب.

عرض کردم حضرت رضا ع فرمود: «قد علم اولوا الالباب»، همه چیزهایی که در عالم وجود هست در شما مستتر است وگرنه نمیتوانستید به عالم بالا عرفان و شناخت پیدا کنید…. .

در این بدن که تو داری دلی نهفته خدای/ که گنجخانه عشق است و عرش رحمانی. «قلب المومن عرش الرحمان».

کلاه گوشه دهقان به آفتاب رسید/ که سایه بر سرش افکند چون تو سلطانی. انبیاء عظام آمده اند که بگویند در درون شما بر سبیل اجمال …« ليُثِيرُوا دَفَائِنَ‏ عقولهم ي[ُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ‏ الْعُقُول‏]» برای این که برانگیزانند دفینه هایی که خداوند در شما به ودیعه نهاده. اجمالش در شماست، انبیاء می آیند میگویند تو این را داری  این را داری. با علم اخلاق و تحت رهبری استاد خبیر و عالم ربانی کم کم درست می­شود و گرنه باطن مسخ می­شود. معاویه بن یزید با همین معلم فهمید حق با اهل بیت است.

بنا بر این «طَهِّرُوا أَنْفُسَكُمْ‏ مِنْ دَنَسِ الشَّهَوَاتِ تُدْرِكُوا رَفِيعَ الدَّرَجَات‏» در برج مراقبت باقی بمانید

تا تو تاریک و ملول و تیره ای/ دان که با دیو لعین همبسته ای

تا می­بینی  … معلوم می­شود تصفیه نشده­ای. …

وقتی این صفت مومن را میخوانم: «تَخَلَّى‏ مِنَ‏ الْهُمُومِ‏ إِلَّا هَمّاً وَاحِدا» … که قرب به مقام ربوبی است. خدا را صدا می­زند. وقتی در آن تاریکی شب بلند شد و خدا را صدا زد که مرا دریاب، خداوند او را ارائه طریق میفرماید.

«وَ ايْمُ‏ اللَّهِ مَا كَانَ قَوْمٌ قَطُّ فِي غَضِ‏ نِعْمَةٍ مِنْ عَيْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوهَا». قسم به خدا قومی نبودند در ناز و  نعمت و از آنها گرفته شد مگر به سبب گناهانی که کسب کردند . اگر از آنچه پروردگار برایت باز می­کند سر بازبزنی، امکاناتی که داری از دسترس تو خارج می­کند.

گلایه می­کند می­فرماید­:اگر کمی زندگی پس و پیش شود کسادی شود، خوابیده خدا را صدا میزنه، ایستاده، نشسته. وقتی که ما راه را باز کردیم و در ناز و نعمت قرار دادیم مثل اینکه اصلا چیزی در کار نبوده. نباید این طور باشی عزیزم. اولیاء خدا در همه حال علی السواء هستند… همیشه خدا را می خوانند.

این هم مژدگانی: «وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ حِينَ تَنْزِلُ بِهِمُ النِّقَمُ وَ تَزُولُ‏ عَنْهُمُ‏ النِّعَمُ‏ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِيَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ لَرَدَّ عَلَيْهِمْ كُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ كُلَّ فَاسِدٍ». اگر نعمت برداشته شد و پروردگار را صادقانه خواندند خداوند فساد کارشان را اصلاح می­کند.

محصلی می­گفت فرمودید نماز اول وقت بخوانید من هم خواندم. [در رویا] دیدم آن آقا گفت این را در مرتبه اول بنویسشید. من شدم رتبه اول. برای من نوشتند مشکل لا ینحلی دارم . دعا کردم در رویا به من گفتند باید نمازهای صبح -که گاه نمی خواند- را اصلاح کند و نماز اول وقت بخواند. و اگر بازگردد باز می­گردانیم.

خداوندا ما را از کسانی قرار بده که نعمت آنها را مغرور نکند . وهیچ غایتی از طاعت پروردگار باز ندارد. کار و بارتان که خوب شد مسجد و منبر را ترک میکنید و این وبال بر شماست.

پس خدایا ما در برج مراقبت هستیم تا عید غدیر بیاید. روایتی است که جبرئیل را در مقابل بیت العمور بر منبر نصب میکند و تمام ملائکه دور ایشان و ثنا میکنند بر محمد ص.

خب حالا ما که پیرو کامل آنها نیستیم.

توضیحی در مورد رفع قلم بدهم. تا سه روز از محبین اهل بیتفرصت داده اند. معنایش این نیست که در این سه روز رفع قلم شده [و هر چه خواهی بکنی!] در ایام دیگر 8 ساعت آن ملک راست  به ملک چپ میگوید صبر کن  شاید توبه کند ولی به برکت ولایت و به احترام امیر المومنین سه روز مهلت میدهند.

فالبدار معاشر الاخوان . وقتی این ده روز خودتان را حفظ کردید ان شاء الله منتظر باشید پروردگار عزیز حاجت شما را روا بکند. این ایام، تُسْتَجَابُ‏ فِيهِ الدَّعَوَات‏.

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص‏  كَانَ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ وَ يَسْتَغْفِرُهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مِائَةَ مَرَّةٍ مِنْ غَيْرِ ذَنْبٍ- إِنَّ اللَّهَ يَخُصُّ أَوْلِيَاءَهُ بِالْمَصَائِبِ لِيَأْجُرَهُمْ‏ عَلَيْهَا مِنْ‏ غَيْرِ ذَنْب‏

کم و زیاد شدنها برای این است که شما صبر بفرمایید و استقامت کنید تا نرادات شما روا شود.

این ایام، تُسْتَجَابُ‏ فِيهِ الدَّعَوَات‏. طَهِّرُوا أَنْفُسَكُمْ‏ مِنْ دَنَسِ الشَّهَوَاتِ تُدْرِكُوا رَفِيعَ الدَّرَجَات‏.

و در آخر آن خطبه میفرماید:  بِمَا اسْتَعْمَلَ‏ قَلْبَهُ وَ أَرْضَى رَبَّه‏. این مقام که به این افراد دادیم برای آن بود که درِ خانه قلب نشستند و خاطرات بد را خارج کردند و پروردگار را خوشنود کردند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به مراقبه و تهذیب از ذی حجه تا غدیر امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...