ریختن گناهان با تزکیه و امید به رحمت خدا

دریافت صوت

غیبت می‌کنی. تهمت می‌زنی. به مردم بدگمانی. فحش می‌دهی! تمام اینها در دلت لکه است. أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها.

باید همه اینها را بشویی. صفحه دلت را پاک کنی. الان اول به خودم و بعد به همه برادران و خواهران عرض می‌کنم. آقایان و بانوان بدانید پیامبر اکرم فرمود: در قیامت نزدیکترین افراد به من کسانی هستند که دارای حسن خلق هستند. باید خُلقمان را بسازیم. خیال نکنید حُسن خلق این است که تا برمی‌خوری متبسم باشی یا بگویی چاکرم مخلصم فدوی‌ام خاکسارم.

اولا این لغات، نقص است و عیب و از سیئات اخلاقی است. آقا باش! خاکسارم چیه؟ سلام کن احوال پرسی کن، با ادب. اما تبسم، خب یکی از اخلاق حسنه است ولی این از آن خُلقیاتی نیست که ما را در قیامت به پیامبر برساند. آن خُلقی که ما را در قیامت به پیامبر می‌رساند ریختنِ سیئات اخلاق و متخلّق شدن به فضائل است.

 

دریافت صوت

چقدر روایت شنیده‌ای که در ناخوشی‌ها صبر کنی کفاره گناه است. قلم پایش شکسته 6 ماه خوابیدی گچ گرفته‌اند. آیا این همه زجر بی‌حساب است؟

اخبار میگوید خدا به تو تفضل میکند به تو انسانِ موحد شیعه. صبر بر این مصیبت مرض را کفاره قرار میدهد. حساب مقدار زیادی از گناهان را صاف می‌کند. یک نفر زن بد اخلاق دارد. پسری دارد که جانش را به لب رسانده. …  در روایت می‌گوید این صبر بر اخلاقِ بد زن یا شوهر یا فرزند، کفاره گناه است.

… گناهان منزل به منزل صاف می‌شود. اگر کسانی کم گناه داشته‌اند یک ماه ناخوشی و بعد میمیرند و اگر بیشتر، بیشتر… . این عنایت خداست که صاف می‌شوند. اما اگر نشد (گناه زیاد بود) عده‌ای با زجر سکرات موت و اگر نشد با عذاب برزخ. حتی در ذیل آیه : فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَان،‏ امام رضا ع فرموده: حدیثی است که شیعیان گنهکار ما تمام بلا را در برزخ می‌بینند و در قیامت منزه می‌آیند. حالا اگر آن هم نشد. عذاب هول قیامت. موقف قیامت خودش عذاب است. اگر آن هم نتوانست جبران کند آن وقت باید مدتی در یکی از طبقات دوزخ بلا ببیند تا حساب گناهان تسویه و نجات یابد.

آنکه پیمان بندگی خدا بسته مخلّد در عذاب نیست.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به ریختن گناهان با تزکیه و امید به رحمت خدا امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...