از بین بردن تعلقات نفسانی

دریافت صوت

در حدیث است که بنی آدم، عملش خالص نمی‌شود تا 4 مرتبه موت را طی کند. آخر أمِت بالارادة و کن حیّاً بالطبیعة: یعنی آن اراده حیوانیت را اماته کن، بمیران تا اینکه مرد زنده‌ای باشی برادر من!

آن چیه؟ بِمَا اسْتَعْمَلَ قَلْبَهُ‏ وَ أَرْضَى‏ رَبَّه‏: یعنی مرتب در صدد برآید که در اثر توجه به مقام مقدس حق، حجابها و کدورات نفسانی را از بین ببرد. همه دارند آقا. خود نبی اکرم (ص) از هر مجلسی که برمی‌خاستند 25 مرتبه استغفار کرده و می‌فرمودند لقد غان قلبی [غَانَ‏ على‏ قلبي‏]. غان چنانکه در مجمع البحرین آمده یعنی آن پرده رقیقی که صفحه قلب را می پوشاند، در اثر توجه به غیر خدا.

می فرماید اول، موت احمر است. یعنی تحمل اذیت از مردم.

 

دریافت صوت

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّه‏

حب الله چیست که حضرت می‌فرماید کسی که خدا را دوست داشته باشد، أعطاه كل شى‏ء من‏ الملك‏ و الملكوت‏ (و المال). در پرانتز مال را هم نوشته. نوشته است که کسی که خدا را دوست داشته باشد خدا همه چیز می‌دهد. از مال و منال دنیوی و از آخرت.

ولی باید فهمید نشانه حب خدا چیست؟

حب خدا این است که اگر در قلبی وارد شد آن قلب را تخلیه می‌کند از شواغل از چیزهای بیخودی. حالا من یکی یکی بینی و بین الله به قلبم نگاه کنم ببینم که چگونه است – می‌ترسم بگویم که- در قلب ما به غیر از شواغل چیزی نیست. الْبَعْرَةُ تَدُلُ‏ عَلَى الْبَعِيرِ وَ اثر الاقدام تَدُلُّ عَلَى الْمَسِيرِ.

 

دریافت صوت

در مجمع البیان از رسول خدا ص) است:

لَا صَلَاةَ لِمَنْ‏ لَمْ‏ يُطِعِ‏ الصَّلَاةَ وَ طَاعَةُ الصَّلَاةِ أَنْ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَر

و طاعة الصلاة آن است که منتهی بشوید از فحشا و منکر. اگر چنانچه  غیبت کنید عمل بد کنید. نظر به اجنبیه کنید، اطاعت نماز را نکرده‌اید.لا صلاةَ، نمازش نماز نیست.اطاعت نماز، اطاعتِ خود نماز آن است که نهی آن را که از فحشا و منکر است به کار بندید. پروردگار می‌داند نماز و ذکر او را چطور به جا می‌آورید و ان شاء الله همه شما را بر وفق کردار و عمل خودتان پاداش خواهد داد.

 

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به از بین بردن تعلقات نفسانی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...