: فیلم کامل
مقابله با خواسته ‎های نفسانی
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • صحبت در بحث احادیث اخلاقی در چهل حدیث امام(ره) بیان شده است. ایشان ریشه تمام خبائث و مشکلات جامعه و بدیها را پیروی از هوای نفس می‌دانند اینکه انسان در مقابل هوای نفس خود تسلیم شود.
  • مهمترین مشکلی که هست این است که انسان در مقابل خواسته‎های نفسانی تاب مقاومت ندارد لذا یکی از علائمی که می‌شود انسانی را شناخت این است که اگر دیدید در جلوی جمع با شخصی مباحثه دارد و حق با آن شخص روبه روست و به حق اعتراف می‎کند این شخص متکبر نیست.

این چنین انسانی هوای نفس خود را در اختیار گرفت و مغلوب کرد است. مثلاً یک استاد اخلاق در حضور شاگردانش اگر مطلبی را شنید و برایش تازه بود اعتراف به حق کند.

  • دومین علامتی که می‌توان شخص را شناخت این است که در راه رفتن‎هایش دیگران را بر خود مقدم می‌دارد یا نه جلوتر از دیگران مایل است راه برود و هنوز نتوانسته هوای نفسش را در اختیار بگیرد.
  • سوم اینکه وقتی نیازمندی به او مراجعه می‌کند مشکل او را حل می‌کند. این شخص با هوای نفسش مبارزه کرده است.
  • در روایتی از امام صادق هست که به عبدالله ‌بن جندب فرمودند: ای عبدالله، شیطان زنجیرهایی دارد که استحکامش متفاوت است برای افراد متفاوت.
  • در این دنیا چیزهایی هست که مایه فریب است؛ اولین آنها حب‎النساء است. در روایات هست که علاقه به زن اندازه دارد که اگر اندازه‎اش را از دست دادی به انحراف کشیده می‌شوی!

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به مقابله با خواسته ‎های نفسانی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...