: صوت
استقامت در سفر الی الله
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

باید استقامت داشته باشی. یعنی انسان سالم از بیت ظلمانی نفس به سوی حق سفر می­کند. خودیت‌­اش را میزند. تعلقاتش را از غیر خدا منقطع می­کند. اگر بخواهد از این موطن سفر کند باید مبارزه کند.

اگر با نفس مبارزه نکردی او با تو مبارزه میکند. قوس نزولی پیدا می­کنی. مثل مغرب زمینی­ها می­گوید باید آزاد مطلق باشیم. شنیده­ام در فرانسه شهری است که آزادی مطلق است حتی برهنگی آزاد است. [این] یعنی اسیر مطلق.

فرهاد میرزا که عالمی فرزانه بود و اشکالات و مشکلات او را جز ملا علی کنی کسی نمی­توانست جواب بدهد، خدمت شیخ انصاری که مردی ژنده پوش بود رسید در حالی که پاهایشان را دراز کرده بودند. گفت شاه در راه است. گفت شاه کیست. او بنده بنده من است. او بنده هوای نفس است و من همان نفس را مطیع خود کرده­ام. گفت ملا شدن چه آسان (و بقیه اش را نگفت) فرمود: همان را هم نشدی. فرهاد میرزا با آن ویژگی­ها در جوابش ماند. فرمود: ما که پایمان را دراز می­کنیم چون دستمان در جیب خودمان است؛ اما تو که پایت را جمع می­کنی دستت در جیب دیگران است.

کسی گفت با نفس کشتی گرفتم و نُه بار او را زمین زدم اما یکبار زمینم زد. برخاستم و گفتم من موفق و پیروزم. دوباره با تو مبارزه می­کنم.

حذر از پیروی نفس که در راه خدای/ مردم افکن‌تر ازین غول بیابانی نیست

پنجه دیو به بازوی ریاضت بشکن/کاین به سرپنجگی ظاهر جسمانی نیست

بزرگی گفت استقامت را از جُعَل یادگرفتم که 700 بار از راهی بالا رفت و زمین خورد اما بالاخره به مقصد خود رسید. جعل سوسکی است که پشگل حمل می­کند. البته شما با بلبل سروکار دارید.

هر دل که پریشان شود از ناله بلبل  /   بر دامنش آویز که در وی خبری هست

هم مستمع صاحب خبر است و هم گوینده. چون «بلبل از فیض گل آموخت سخن». گل که است معاشرتش با بلبل می شود.

اینکه امیرالمومنین فرمود الاستقامة الاستقامة یعنی استقامت در نظر اهل بیت موضوعیت دارد. اگر در اوامر و نواهی اهل بیت استقامت کنی

علم تنها کافی نیست برای نجات شما. شیطان گوید:  فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين‏. تا کِی؟  «الی یوم یبعثون». هزار برابر شما به مبدأ و معاد اعتقاد دارد. اگر بنا به علم بود بعد از امام زمان (ع) ابلیس اشرف خلق خدا بود. لو كان للعلم من غير التقى شرف / لکان اشرف خلق الله ابلیسا

به پروردگار قسم می­خورد «فوعزتک»، پس مبدأ را قبول دارد. می­گوید «یوم یبعثون» پس علم به معاد هم دارد.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به استقامت در سفر الی الله امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...