: سلسله دروس اخلاق , صوت
مجموعه دروس اخلاق صوتی آیت الله حق شناس

مجموعه 301 درس اخلاق صوتی آیت الله عبد الکریم حق شناس / مجموعه دروس اخلاق صوتی آیت الله حق شناس

 

مشاهده همه درس اخلاق های صوتی
ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

مجموعه آموزه ها و توصیه های درس اخلاق کوتاه به صورت متنی، پیاده شده از درس اخلاق صوتی بالا :

1.  باید در تمام مراحل، شادی و غم انسان از حد اعتدال تجاوز نکند. اگر یک قدری شما «خویشتن داری» و استقامت بفرمایید، از طرف پروردگار کمک می آید و شما را بر مخالفت امیال نفسانی یاری می کند.

2. نشانه قبولی نماز چیست؟ حضرت می فرماید: اگر کسی دوست دارد بداند که نمازش قبول شده است یا نه، باید ببیند چقدر نمازش در نهی از فحشاء و منکر تاثیر داشته است.

3. کسی که وسواسی می­شود و از حد متعارف خارج می شود، باید رفتارش را با متعارف مردم مقایسه کند. شیطان با این وسوسه ها که اینجا نجس است و انجا پاک است، انسان را از اهداف عالیه باز می دارد.

4. متن بخشی از مجموعه دروس اخلاق صوتی آیت الله حق شناس: من هر چه بگویم علم، کسی که علم اصول می خواند فکر می کند به علم اصول. آن کس که فیزیک یا شیمی می خواند، فکر می کند به فیزیک و شیمی. اما هیچ کدام از اینها علم نافع نیست، اینها تمامشان طریقیّت دارد، آنچه موضوعیّت دارد، آن علمی است که ما را به پروردگار نزدیک کند.

5. روایتی درباره متهجدین و شب زنده داران وارد شد است که پروردگار آن قدر در قیامت به اشخاصی که نماز شب می خوانند، کرامت و ثواب مرحمت می کند که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه اصلا کسی فرضش را می تواند بکند.

در اثر استقامت و متابعت از اهل بیت (ع)، به شما ایمان اشرابی اعطا می شود. (لاشربنا قلوبهم الایمان). ایمان اشرابی پروردگار قلبش را باز میکند. همان قلبی که جای آن آرام جان است.

6. مجموعه دروس اخلاق صوتی آیت الله حق شناس: حفظ دین با ورع و پرهیز از گناه ممکن است. حضرت می فرماید: «صونوا دینکم بالورع». حضرت فرمود: « اورع الناس من تورع عن محارم الله». با ورع ترین مردم کسی است که از گناهان پرهیز کند. ایمان دو قسمت دارد: یکی رفع مانع است و دیگری ایجاد مقتضی. اما نوعاً ما ایجاد مقتضی می کنیم، یعنی دعا می خوانیم، اطاعت می­کنیم، نماز می خوانیم؛ اما اگر در برابر یک عمل حرام و گناهی قرار بگیریم، آنجا دیگر مالک خودمان نیستیم.

7. مرحوم سید بن طاووس گوید: اگر بخواهی كه از شرِّ این سگ گزنده (شیطان) محفوظ باشی، باید در دو قلعه متحصن بشوی. اول، ایمان به پروردگار و بعد توكل به او. در آیه نورانی می فرماید: «إِنَّهُ لَیسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَی الَّذینَ آمَنُوا وَ عَلی رَبِّهِمْ یتَوَكَّلُونَ». توكل یعنی واقعاً اعتقاد داشته باشیم که هیچ مؤثری در عالم وجود غیر از خدا نیست.

8. مجموعه دروس اخلاق صوتی آیت الله حق شناس: آن چیزی كه وسیله‌ی قرب ماست، طاعت و بندگی است. سودمندی ولایت اهل بیت(ع) برای اهل بندگی است. این روایت خیلی عجیب است که علی بن الحسین(ع) فرمود: درآخرالزمان، پروردگار آن ‌قدر به مؤمنین عرفان و معرفت نسبت به امام‌زمان(ع)  اعطا می‌فرماید، مثل اینكه امام زمان(ع) در مقابل آنها نشسته باشد و آنها كسانی هستند كه غیبت در نظر آنها شهود می‌شود.

تمام تلاش ابناء دنیا برای این است كه مردم چیزی نفهمند.

9. این همه دعواها بر سر این است كه مردم چیزی نفهمند. ولی وقتی فهم مردم بالا رفت؛ احكام اسلام را بهتر درك می‌كنند.  زیرا این احكام بر قوانین عقل منطبق است. فضل عالم بر عابد، نسبت ماه شب چهاردم به ستارگان است. حضرت فرمودند: عابد می‌خواهد خودش را نجات بدهد؛ ولی عالم سعی می‌كند كه بگیرد غریق را.

برشما باد به خواندن نماز شب که همانا سنت پیامبر شماست.

10. اگر كسی اهل مراقبه باشد؛ وقتی شب به صفحه ی قلبش نگاه کند، می‌بیند که بر اثر همین حرف های مباح هم قلب او تغییرکرده است! وقتی هم كه قلب در حجاب رفت، سقیم می شود، بیمار می شود. اگر كسی یك قدری در مكتب امام صادق (ع) ورزش بكند؛ آن وقت معنی این حدیث را خوب می فهمد. این سنگینی به جهت عالم غیب است.

11. دروس اخلاق کوتاه: بعضی ها چون نمی توانند متهجد باشند و بیداری بكشند، ما از راه قرائت قرآن آنها را به سعادت آینده شان متوجه می كنیم.

12. مشکلات طریق اخلاص زیاد است چون پروردگار، انسان را در معرض «امتحان» قرار می دهد. و شب زنده داری در سفر الی الله لازم دارد. حال یا به قصد تقدم، یا اگر نتوانستید بیدار شوید؛ قضا بكنید.«و قضائه افضل». دائماً به دنبال تصفیه قلب و خلوص عمل باشید.

13. اول شب قرائت قرآن، آخر شب تضرع و استغفار و عمل صالح و مراقبت از گناه در روز. این فرمایش امام سجاد(ع)  است كه بین شب و روز باغستانی است كه حیات قلب اهل تقوی، بودن در این باغستان است. وقتی كه روز شد، به عمل صالح بپردازید و مراقبت كنید كه در مظان گناه واقع نشوید. هر روز ملك‌الموت صحیفه‌ی عمل شما را دقیقاً  نگاه می‌كند.

14. باید پروردگار، شما را در مجالس خیر ببیند. در مجالس عزاداری اباعبدالله (ع) شما را ببینند. در مجالسی که برنامه های دینی پیاده می شود، شما را ببینند. مبادا طوری بشود که در اماکن بد و لهو و لعب وارد شوید.

15. انسان اگر استاد نداشته باشد، هلاک می شود، داداش جون!. «هلک من لیس له حکیم یرشده».  یعنی هلاک شد آن کسی که یک دانشمند و استادی ندارد که او را رهنمایی کند و ارائه ی طریق کند.

 

 

به مجموعه دروس اخلاق صوتی آیت الله حق شناس امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...