: صوت
قلب خالی از بیانات اهل بیت (ع) خرابه است
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

وَ مَنْ تَزَكَّى فَإِنَّما يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ. إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُم.

رسول خدا ص) فرمود: قلب‏ ليس‏ فيه‏ شي‏ء من الحكمة كبيت خرب. فتعلّموا و علّموا و تفقّهوا و لا تموتوا جهّالا فإنّ اللَّه لا يعذر على الجهل. قلبی که در آن از حکمت چیزی نباشد خرابه است. حکمت، بیانات اهل بیت است. فرمود شرق بروید، غرب بروید، آن علم که نزد ماست علم است(به حمل اولی و یا خارجی و شایع صناعی).

حضرت فرمود: لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ‏ الْحِكْمَةَ یعنی الْفَهْمَ‏ وَ الْعَقْل‏.

امام رضا (ع) فرمود: علاوه بر اینکه مردم را به پس پرده خبر می­دهید به وضعیات روز و اکناف و اطراف عالم توجه دهید. دنیا را ببینید. امروز اخباری از اعدام اسرا توسط صربها شنیدم. خلاصه به آن طرف هم توجه کنید به پروردگار. دوای درد شما و آن سوزش دل شما که باید به امام عصر عرض کنید پیش پروردگار است. وَ فِي مُنَاجَاتِكَ رَوْحِي‏ وَ رَاحَتِي‏، وَ عِنْدَكَ دَوَاءُ عِلَّتِي وَ شِفَاءُ غُلَّتِي، وَ بَرْدُ لَوْعَتِي‏.

باز هم عرض می کنم. امام صادق(ع) فرمود: وَ اعْرِضْ‏ أَسْرَارَكَ‏ الی عالم الاسرار ان الله تبارک و تعالی … با پروردگار باید حرف بزنی. آن امامی که فرموده «بنا عُرف الله و لو لا نا ما عُرف الله»، فرموده که باید در دل شب برخیزی.

دلا بسوز که سوز تو کارها بکند / که آه نیمه شبی دفع صد بلا بکند

طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق لیک/ چو درد در تو نبیند که را دوا بکند

تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار/ که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند

این روح قوی کار می­کند.

بدانید رفقا، نصفش پشت پرده است و نصفش هم دنیای رو است. آن کتاب غروب آفتاب در اندلس را هم بخوان که چگونه مسلمانان تنگه جبل­الطارق و جنوب اروپا را هم گرفتند ولی اینها را متوجه عیاشی کردند؛ و الآن هم بر ضد کشور ما این برنامه را دارند.

حالا چه باید کرد؟ باید خودت را اول کنترل کنی. أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري . یعنی نمازی که شما را نهی می­کند از منکر در صورتی است که توجه به ذات اقدس پروردگار داشته باشید. باید خودت را بیمه کنی.

حافظ از دست مده صحبت این کشتی نوح / ورنه این سیل حوادث بکند بنیادت

امام رضا ع) فرمود: علاوه بر اینکه مردم را به وضعیات روز و اکناف و اطراف عالم توجه می دهید به پس پرده خبر دهید. وَ فِي مُنَاجَاتِكَ رَوْحِي‏ وَ رَاحَتِي‏، وَ عِنْدَكَ دَوَاءُ عِلَّتِي. اول شرطی که امام صادق به آن شخص فرمود این بود که ساعتی از شب را برای مناجات پروردگار بگذارد.

لَا يَضُرُّكُمْ تَضْيِيعُ‏ شَيْ‏ءٍ مِنْ دُنْيَاكُمْ بَعْدَ حِفْظِكُمْ قَائِمَةَ دِينِكُم‏.

اگر قائمه دین را محکم نگه بدارید و دنیای شما ضایع شد، آن دنیای شما جابر دارد.

فتعلّموا و علّموا و تفقّهوا و لا تموتوا جهّالا فإنّ اللَّه لا يعذر على الجهل. یاد بگیرید و یاد دهید تا گرفتار بلا نشوید. ما که طعمش را چشیدیم! شخصی در خواب دید که آیه (كَلاَّ إِنَّها لَظى‏‏ نَزَّاعَةً لِلشَّوى‏ تدعوا من ادبر و تولی) را خواندند. بعد از چند روز آن بمباران اتفاق افتاد. و روی هواپیما نوشته بود که به کجا باید ریخته شود… . (و جمع فاوعی) بعد از این آیه اصحاب در کیسه را نمی بستند هر موقع سائل آمد. پس اگر شما هم نکنید همین ها مسلط می­شوند.

لَا تَتْرُكُوا  الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ فیسلط [فَيُوَلَّى] عَلَيْكُمْ شِرَارُكُم‏. یعنی اشرار بر شما مسلط می­شوند.

یاد بگیرید و یاد دهید فقه بیاموزید. در جهل و نادانی نمیرید که خداوند از جهل نمی­گذرد.

امام صادق ع) فرمود: اجْعَلْ قَلْبَكَ قَرِيناً تُزَاوِلُهُ‏. قلب خود را برای شفای بیماری­ها اصلاح کن.

وَ اجْعَلْ عِلْمَكَ وَالِداً تَتَّبِعُهُ. آن وقت خداوند قوه و شهامتی در وجود شما ایجاد می­کند.

وَ اجْعَلْ نَفْسَكَ عَدُوّاً تُجَاهِدُهُ.

وَ اجْعَلْ مَالَكَ كَعَارِيَّةٍ تَرُدُّهَا.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به قلب خالی از بیانات اهل بیت (ع) خرابه است امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...