خلق عظیم پیامبر و محبت به خدا

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • از خلق عظیم رسول الله یک گوشه ای می گویم برای تذکر به شما، اینکه خلق عظیمش محبت و عشق به خدا بود. اراده کرد خدا را و مقدم داشت خدا را. قدم در میدان عبودیت گذاشت.
  • در دعا می فرماید: خدایا من می دانم که از بندگان خودت در حجاب نیستی مگر اینکه اعمالشان حجاب شود بین تو و آنها. دانستم بهترین توشه برای رسیدن به تو، فقط یک اراده هست که تو را اختیار کند و بقیه را کنار بگذارد. یعنی خواستن خدا همراه با عزم، عزمی که ثابت قدم باشد در آن.
  • پس مسآله ی اول اینکه خلق عظیم پیامبر باعث شد که فقط خدا را اراده کند و مسآله ی دوم اینکه شما از رسول الله نگرانی های زیادی شنیده اید. البته برای نگرانیهای ایشان تفسیرهای مختلفی هست اما یک تفسیر براساس آنچه در بالا گفتیم یعنی همان خلق عظیم ایشان، برای خوف و خشیت او برای گریه های طولانی حضرت برای زود پیر شدن ایشان این را می توان گفت که از فراق و هجران خدا این حالات را داشتند.
  • نگرانی کار محب است. انسان یک چیزی را سخت دوست بدارد از فراقش می ترسد اما یک چیزی را که دوست ندارد چه لزومی دارد که ترس از دوری و فراق داشته باشد، این از احکام محبت است آن هم نه محبت های ضعیف و ابتدایی.
  • ما که همین محبت های ابتداییش را هم نداریم. مثلاً اگر به من و شما بگویند که ساعت سه نیمه شب برایتان مقدار زیادی پول می آورند آیا شما آن موقع خوابید؟ نه . اما برای نماز شب چطور؟ خوابیم چون محبت در ما نیست.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به خلق عظیم پیامبر و محبت به خدا امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...