: صوت
مریضیهای انسان در بیان امیرالمومنین (ع)
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

امیر مومنان فرمود: إِنَّ مِنَ الْبَلَاءِ الْفَاقَةَ وَ أَشَدُّ مِنَ الْفَاقَةِ مَرَضُ الْبَدَنِ وَ أَشَدُّ مِنْ‏ مَرَضِ‏ الْبَدَنِ‏ مَرَضُ الْقَلْب‏.

از ابتلائات یکی فقر است. (ناداری چند نوع است یکی اینکه فقیر صابر است شکر میکند که پروردگار صلاح او را در این دانسته) شدید­تر از آن مرض بدن است با مریضی نمی­تواند تکالیف خود را خوب انجام دهد. شدیدتر مرض قلب است. نه این قلب ظاهری منظور اخلاقهای رذیله است که نتوانستم از قلب خارج کنم. کبر و عجب و حسد و … . فرمود این از ناداری و مرض بدن بدتر است.

آیا شما تا بحال فکر کرده­اید فقیر هستید یا نه؟ از لقمان حکیم پرسیدند: غنی کیست؟ گفت دانشمند است که اگر خدای نخواسته از او زشتی­ها و اخلاق رذیله سرزد دوایش را می­داند.

حالا گنج قارون را هم داشته باشم نمی­توانم با خودم ببرم.

رَضِينَا قِسْمَةَ الْجَبَّارِ فِينَا لَنَا عِلْمٌ وَ لِلْأَعْدَاءِ مَال‏

امیر مومنان فرمود: ما از قسمت خدا راضی هستیم به ما علم داد و به دشمنانمان مال. خب این یعنی چه؟ به دوستان هم مال داده. منظور این است که مالی که مشغول کند آنها را از ذکر خدا باز دارد. و همین وبال است که وقتی قارون برای همین مال به حضرت جسارت کرد و عاقبتش این شد که خودش و مالش در زمین برود.

فرمود: «لا نجاة الا بالعلم و العلم بالتعلم» از ورطه هلاکت بدون علم نجات پیدا نخواهی کرد.

ملا صالح که بر اصول کافی شرح دارد فقیر بود. مجلسی هم معلم اینها بود. دید هی خودش را  پشت طلبه ها مخفی می­کند و شلوارش را می­پیچد (ظاهرا لباسش پاره بود). بعد که طلبه­ها رفتند از حالش جویا شد و رسیدگی کرد و گفت اگر برای خدا مشغول تحصیل شوی اینها می­ارزد و درست می­شود.

مرحوم شیخ فضل الله نوری در حالیکه اطراف خانه­اش را محاصره کرده بودند تا ایشان را بگیرند و اعدام کنند مشغول مطالعه بود. گفتند حالا و مطالعه؟ فرمود به پیامبر خدا عرض کردند اگر یک ساعت از عمرمان باقی باشد چه کاری خوب است انجام دهیم؟ فرمود علم… .

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به مریضیهای انسان در بیان امیرالمومنین (ع) امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...