: صوت
عبرت از مرگ
در حال بارگذاری...

عبرت از مرگ

درس اخلاق صوتی آیت الله ممدوحی درزمینه عبرت از مرگ

  • عبرت از مرگ: به طور کلی دین مقدس اسلام آیین جهان‎بینی است و آنچه از دین مقدس اسلام از ناحیه شارع مقدس وضع می‌شود سلسله قوانینی است که متناسب با زندگی در این جهان است زیرا همان که جهان را خلق کرده همان هم قرآن را آورده لذا سبک احکام قرآن با سبک نظام آفرینش، هماهنگ است.
  • اگر شارع در بعضی موارد انسان را نسبت به دنیا می‌ترساند و به او نهیب می‌زند این از باب نصیحت و صحبت در باب یکسری قوانین قراردادی نیست بلکه می‌خواهد بگوید این نظام مطابق با اندازه‌ی تو نیست و اینکه انسان دارای حقیقتی است که صلاح نیست وابسته به این دنیا شود. تو ابدی هستی برخلاف این دنیا که نابود شدنی است.
  • انسان دارای ظرفیت غیرمتناهی است هرچه به او بدهند باز چیز دیگری طلب می‌کند پس اینکه در قرآن می‌فرماید: “الا بذکر الله ….” به این معناست که ظرفیت انسان یک نامتناهی مثل خدا را می‌خواهد، دل انسان با خدا آرام می‌گیرد. یعنی انسان با خدا اشباع می‌شود که اگر خدا را به دست آورد دیگر هیچ نمی‌خواهد.
  • در روایت هست که قلب مومن حرم خداست و دیگری را راه ندهید؛ چرا؟ چون هرچیز دیگری وارد شود جوابگوی انسان نیست.

حضرت در این حکمت روایتی را بیان می‌فرمایند: عده‎ای جنازه‌ای را تشییع می‌کردند و فردی پشت سر آنها می‎خندید. حضرت فرمود گویی مرگ فقط برای همسایه هست و برای ما نوشته نشده است. گویا سفر فقط برای آنهاست و مرگ به سوی ما نمی‌آید.

مشاهده درس اخلاق ضرورت یادآوری مرگ از آیت الله ممدوحی
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه علیمه
مشاهده درس اخلاق راه های اعتماد به قضای الهی از آیت الله ممدوحی

به عبرت از مرگ امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...