عدم فایده دروغ و ظاهر نمایی در قیامت

دریافت صوت

این طور نیست که آخرت مثل دنیا باشد. ما در دنیا به هم می‌رسیم – در حالی که دشمن یکدیگریم- می‌گوید چاکرم بنده و مخلصم خیلی ارادت دارم. تو خیال می‌کنی این حقه‌بازی‌ها در قیامت هم می‌شود؟ مته به خشخاش است. این کارها مال دنیاست. نشسته 2 ساعت به طرف فحش می دهد ولی وقتی از در وارد می‌شود می‌گوید السلام! حلال‌زاده‌ای ذکر خیر شما بود. یک ساعت ذکر خیرت بود. بلند می‌شود می‌بوسد و اظهار ارادت می‌کند. چقدر بی‌حیا!

این حقه‌بازی‌ها در حساب خدا نیست. حساب خدا دقیق به تمام معناست.

روایتی است از امیر مومنان علی(ع) در کتاب غررالحکم:

أَحْوَالُ‏ الدُّنْيَا تَتْبَعُ الِاتِّفَاقَ وَ أَحْوَالُ الْآخِرَةِ تَتْبَعُ الِاسْتِحْقَاق‏؛

کارهای دنیا پیرو تصادفات است ولی کارهای آخرت پیرو استحقاق است.

ممکن است امروز رفته‌ای در بازار تمام سرمایه‌ات 500 هزار تومان است. اتفاقا جنسی که خریده بودی گوشه انبار بود و مشتری نداشت، یکباره زد بالا. یکباره شدی ملیونر. تصادف است دیگر گاهی بالاست گاهی پایین است.

اما می‌گوید آخرت اینطوری نیست. آخرت مو به مو، به استحقاق است. اگر استحقاق عذاب دارد یک هزارم میلیمتر اضافه نمی شود و اگر استحقاق ثواب دارد یک هزارم میلیمتر کم نمی شود. همه‌اش با محاسبه و دقت است.

 

دریافت صوت

قرآن بخوانید قرآن خواندن عبادت است. تجوید یاد بگیرید و قرآن را از مخارج صحیح بخوانید. خودش مهم است.

اما خواندن قرآن یک درجه مهم است و تجویدش هم یک درجه مهم. عمل به مدلول قرآن 998 درجه مهم است. جوان نشسته ماه رمضان قرآن می‌خواند اما معنایش را هم بفهم که میگوید زنا نکنی … . عمل میخواهد. خدا [چنین] می‌خواهد. صراط مستقیم قرآن یعنی این.

می‌گوید قرآن یاد گرفتم برای تو [يَا رَبِّ تَعَلَّمْتُ الْقُرْآنَ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ ]. می‌فرماید نه؛ این را یاد گرفتی که بگویند چه خوب می‌خواند.

 

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به عدم فایده دروغ و ظاهر نمایی در قیامت امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...