: صوت
تعجب امیرالمومنین از رها کردن خانه دائمی
در حال بارگذاری...

تعجب امیرالمومنین از رها کردن خانه دائمی

درس اخلاق صوتی آیت الله ممدوحی درزمینه تعجب امیرالمومنین از رها کردن خانه دائمی

  • تعجب امیرالمومنین از رها کردن خانه دائمی: حکمت126، امیرالمومنین فرمود: من تعجب می‌کنم از کسی که این دنیایش را آباد می‌کند و دار بقا را رها می‌کند.

یک معنای ظاهری همه فهم دارد که این دنیا که مدتی در آن هستیم را آباد می‌کنیم ولی برای آخرت فکری نداریم.

منتها مسأله عمده، توجه به این مطلب است که آیا ما واقعا اعتقاد و توجه داریم که اینجا دارالفناست یا نه؟ انسان هر روزه می‌بیند که گروه گروه از این عالم در حال مردن و کوچ کردن هستند ولی عبرت نمی‌گیرد.

  • مجموعه نظام هستی که در آن زندگی می‌کنیم محکوم به یک نسبتهایی است یعنی مجموعه نسبتها، این عالم را متبلور کرده است. بعضی چیزها دردآور وبعضی خوشایند است بعضی زیبا و بعضی زشت است و… . اگر ذره‌ای نادرستی در این عالم پیش آید همه چیز به هم می‌ریزد و با کمترین انحراف در حرکت زمین هیچ چیز باقی نمی‌ماند.
  • امیرالمومنین به خوبی اشاره می‌کنند به سستی این دنیا و می‌فرمایند که اگر اندازه پر کاهی این عالم نظمش جا به جا شود همه چیز به هم می‌خورد.

عالم، عالم بهت‌آوری می‌شود که نه تا به حال دیده‌ایم و نه تصورش را کرده‌ایم.

بقاء ما در این عالم لازمه‌اش یک سری مقدمات و روزمرگی‎هایی است که لازم است ولی باید دانست که این کارها موضوعیت ندارد. باید دانست که برای چه به این دنیا آمده‌ایم؛ ما تمام مقدمات را گرفته‌ایم و از آنها استفاده می‌کنیم ولی از نتیجه آن غافلیم.

 

مشاهده محتوای لیست جامع درس اخلاق موضوع اخلاق اجتماعی 
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه علیمه
مشاهده درس اخلاق شرح دعای صباح 5 از آیت الله ممدوحی

به تعجب امیرالمومنین از رها کردن خانه دائمی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...