: صوت
شرح دعای صباح 3
در حال بارگذاری...

شرح دعای صباح 3

درس اخلاق صوتی آیت الله ممدوحی درزمینه شرح دعای صباح 3

  • شرح دعای صباح 3، فراز ششم: حضرت فرمود: خدایا اگر تو با حسن توفیق خود دستم را نگیری و راه نبری کیست که بتواند مرا به سمت هدایت بکشاند.

از آن طرف اگر مرا رها کنی به سمت غایت آرزوهای نفسانی، کیست که مرا رها کند و نگه دارد که به زمین نخورم و وارد هواهای نفسانی نشوم.

  • علامه طباطبایی در المیزان عبارتی دارند که می‎فرماید: (هرگاه خدا انسان را به توفیقی موفق می‌کند این را نسبت به خود می‌دهد.) هیچگاه هیچ طهارت معنوی و توفیقی نصیب انسان نخواهد شد الا اینکه منسوب به خداست و به اذن اوست. طهارت به این معنا که قلب را از پلیدیها نجات می‌دهد.
  • در جایی می‌فرماید اگر فضل خدا شامل حالتان نشود احدی از شما به صدق و به صفا نمی‌رسید و هدایت نمی‌شوید.
  • در این مسیر مانعی هست که حضرت در این دعا از خدا درخواست کرده است، اینکه خدا برایم وضعیتی قرار ندهد که به سمت آرزوها رها شوم و کشیده شوم. اینکه هوای نفسم قائد و رهبر و مسلط بر من نباشد.

انسانی که راه به سوی خدا می‌برد خدا به او توفیق می‌دهد که قدم بعدی را بردارد. یعنی نفس اول را که با خدا و برای خدا زد همین باعث می‌شود نفس دوم را هم با خدا می‌زند الی آخر.. یعنی آنچنان جاذبه‌ای برای این انسان پیدا می‌شود که خدای متعال، رحمتی را که متوجه او کرده، رشدش می‌دهد علی‌الدوام و همواره این فرد رو به ترقی است.

مشاهده محتوای لیست جامع درس اخلاق موضوع اخلاق اجتماعی 
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه علیمه
مشاهده درس اخلاق شرح دعای صباح 2 از آیت الله ممدوحی

به شرح دعای صباح 3 امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...