: صوت
چرا دعایمان مستجاب نمی شود
در حال بارگذاری...

چرا دعایمان مستجاب نمی شود

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

یعلم خائنة الاعین و ما تخفی الصدور.

عرض کرد یابن رسول الله چرا پروردگار را می­خوانیم و مستجاب نمی­شود؟ فرمود : لانکم تدعون من لا تعرفونه. کسی را می­خوانید که نمی­شناسید. … در عرفان باطن و ظاهر شما در محضر و حضور پروردگار است. اولیاء خدا که به باب سلامت رسیده اند. قَدْ أَحْيَى‏ عَقْلَهُ‏ وَ أَمَاتَ نفسه‏ …  تا  وَ تَدَافَعَتْهُ‏ الْأَبْوَابُ إِلَى بَابِ السَّلَامَة. تا برسند به باب سلامت. آن وقت ذره ای ذهن و عقل و ظاهر و باطنشان از محضر پروردگار خارج نمی شود. اگر یک آن فکر بد به ذهنشان خطور کند و از مرحله انشاء به مرحله خارج و وقوع برسد فوری قلبشان در حجاب فرو میرود.

ذهن از محضر پروردگار خارج نیست. یابن رسول الله عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُور یعنی چه؟ فرمود: یعنی آنچه در ذهن شما خطور میکند را میداند. چه میکنی با این خدا . يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُور. همین که عزم، جزم میشود زن اجنیه و مناظر محرمه را ببینی در همان آن که ببینی محجوبی از ذات پروردگار. این است معنای عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُور. خطوراتی که مقدمتا در ذهن شما ایاب و ذهاب میکند در محضر خداست.

یا رسول الله مَا الْعَقْلُ‏ قَالَ الْعَمَلُ‏ بِطَاعَةِ اللَّهِ وَ إِنَّ الْعُمَّالَ بِطَاعَةِ اللَّهِ هُمُ الْعُقَلَاءُ. عقل عمل به طاعت خدا و بندگی خدا اما با دستور استاد خبیر . وگرنه جاهل هرچه به سرعتش اضافه کند از مبدأ دورتر میشود.

باید عرضه کند دین خود را مثل حضرت عبد العظیم. پیش متخصص اعصاب که میروی میگوید برای من بگو از اول صبح که بیدار می­شوی چه میکنی . شغل رفتار خوراک … در مرض روحی هم باید عرضه کنی . وَ إِنَّ الْعُمَّالَ بِطَاعَةِ اللَّهِ هُمُ الْعُقَلَاءُ. گفت سلطان بنده بنده من است چرا پایم را دراز نکنم.

حضرت از جایی رد میشدند دیدند عده ای جمع شده اند جویا شدند گفتند این قهرمان است. فرمود قهرمان کسی است که بر امیال نفسانی خودش حکومت کند. یعنی عقل را بر اریکه سلطنت بنشاند. در مورد دیگری میگذشتند گفتند این چیه گفتند مجنون است فرمود این مصاب است . مصیبتی بر او وارد شده است. إِنَّمَا الْمَجْنُونُ‏ مَنْ‏ آثَرَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ. مجنون آن است که آخرت را پیش فروش کرده به این دو روزه دنیا. و می­بینید که دنیا با آنها چه می­کند اگر مشکل نماز اول وقت داری، امکان بعد امکان . هر موقع که توانستی در اولین فرصت بخوان و ببین چه پیشرفتی خواهی کرد. همانطور که آن پروفسور خاک شناسی گفت که تبعیت کنندگان واقعی از پیامبر اسلام تمام قوایشان در یک نقطه میتواند تمرکز پیدا کند و تشطط خیال ندارند و هدف را میزنند.

تا شما دستورات پروردگار را پیاده نکرده اید افکارتان متشطط است.

لَا نَجَاةَ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ الطَّاعَةُ بِالْعِلْمِ

تو که ناخوانده ای علم سماوات/ تو که نابرده ای ره در خرابات// تو که سود و زیان خود ندانی/ بهوصلش کی رسی هیهات هیهات.

[وَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ وَ التَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ يُعْتَقَدُ] وَ لَا عِلْمَ إِلَّا مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِي‏. باید بفهمی کجا می روی.

ای بسا ابلیس آدم روی هست / پس به هر دستی نباید داد دست

روایاتی داریم خیرکم خیرکم: چند تا را می­خوانم ببینید کدامشان در شما هست.

1 خَيْرُكُمْ مَنْ جَعَلَ كُلَّ هَمِّهِ لِلْآخِرَةِ وَ كُلَّ سَعْيِهِ لَهَا.

2 خَيْرُكُمْ مَنْ أَعَانَهُ اللَّهُ‏ عَلَى نَفْسِهِ فَمَلَكَهَا.

3 خَيْرُكُمْ‏ مَنْ عَرَفَ سُرْعَةَ رِحْلَتِهِ فَتَزَوَّدَ لَهَا.

4 خَيْرُكُمْ مَنْ ذَكَّرَكُمْ بِاللَّهِ رُؤْيَتُهُ.

5 خَيْرُكُمْ مَنْ زَادَكُمْ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ.

6 خَيْرُكُمْ مَنْ دَعَاكُمْ إِلَى فِعْلِ الْخَيْرِ.

7 خَيْرُكُمْ الْمُتَنَزِّهُونَ عَنِ الْمَعَاصِي وَ الذُّنُوبِ.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به چرا دعایمان مستجاب نمی شود امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...