: صوت
کردار نیک و مداوم در شب و روز
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديدا. يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُم‏».

عرض کردم لیل و نهار ابلغُ عظاة و ابلغُ موعظه­اند که شب و روز در تو عمل میکنند تو هم در آن دو عمل کن.

اول قدم ترک معاصی است. و هذا هو الذی بنی علیه قوام التقوی. اساس آخرت بر این است اول تخلیه بعد تحلیه.

قال الصادق (ع): « احترز عَمَّا يَرْجِعُ‏ ضَرَرُهُ‏ إِلَى‏ قَلْبِك‏» این دل را باید متوجه بشوی.

« وَ أَخْلِ قَلْبَكَ عَنْ كُلِ‏ شَاغِلٍ‏ يَحْجُبُكَ عَنْ رَبِّك»‏. یکی از رفقا گفت بین خواب و بیداری به من گفتند فردا نجس میشوی. فردا معصیتی دامن مرا گرفت فهمیدم نجس شده ام باید توبه کنم و پاک شوم.

ز دست غیر ننالم که چون حباب مدام / همیشه خانه خراب هوای خویشتنم

« وَ أَخْلِ قَلْبَكَ عَنْ كُلِ‏ شَاغِلٍ‏ يَحْجُبُكَ عَنْ رَبِّكَ فَإِنَّهُ لَا يَقْبَلُ إِلَّا الْأَطْهَرَ الْأَخْلَص‏». عمل پاکیزه و طاهر قبول می­کند. اگر از 80 تا یک جزء هم توجه به غیر باشد « أَنَا خَيْرُ شَرِيك‏ … »، رد میشود. َ انْظُرْ مِنْ‏ أَيِ‏ دِيوَانٍ‏ يُخْرَجُ اسْمُك‏. ببین از کدام دیوان نام تو خارج می­شود. آیا از محبین و متطهرین یا خدای ناکرده از عاصین. اینهاست که باید سراغ آن رفت.

از درس و بحث مدرسه ام حاصلی نشد /  کی میتوان رسید به دریا از این سراب

می­فرمود اول اجتهاد تازه اول قدم است که رد فرع  بر اصل کنی. «إِنَّمَا عَلَيْنَا أَنْ نُلْقِيَ إِلَيْكُمُ الْأُصُولَ وَ عَلَيْكُمْ أَنْ تُفَرِّعُوا». این اول کار است که امهات را القاء کنند و… و اگر همّش بر این باشد «العلم حجاب الاکبر» همین است.

هرچه فرا گرفتم و هرچه ورق زدم / خیری نبود غیر حجابی پس از حجاب

باید بشناسم پروردگار عزیز را. موقعیت پروردگار را بفهمم. این چه وجود لا یتناهی است که اهل بهشت بر هیچ چیز ندامت و پشیمانی نمی­برند مگر بر آن ساعتهای که به غفلت گذرانده اند.

قلب منزل ملائکه است. حسد و کبر و عجب و …سگهای عوعو کننده هستند و ملائکه در بیتی که سگ باشد داخل نمیشوند. «و نور العلم لا يقذفه اللّه فى القلب الا بواسطة الملائكة». نور علم را پروردگار نمی اندازد مگر منور شده باشد توسط ملائکه و قلب پر از رذائل افاضه نمی­شود از جانب رب العالمین.

حق است بر من که اکرام کنم (یا دوست بدارم) کسانی را که در مقام مراقبه هستند. نسبت به من ادوارشان را می­دانند. به قول امام (ره) عالم محضر خداست. و ما در محضر رب العالمین هستیم.

یک چشم زدن غافل از ماه نباشی  / شاید که نگاهی کند آگاه نباشی

آن روز افرادی که اهل مراقبه باشند صورتشان منور است. گفتند یا رسول الله آنها کیانند؟ فرمود: پیامبر و. .. نیستند بلکه پروردگار را حقیقتاَ دوست داشتند.

فقال « يَا بُؤْساً لِمَنْ‏ عَصَانِي‏ وَ لَمْ يُرَاقِبْنِي»‏. وای بر کسی که مراقبت نکند مرا. من عزیز عزیزان. اگر کسی عزت می­خواهد فلیطع العزیز. اما این نفسها نمی­گذارد.

بو جهل نفس را ننموده مطیع خویش  / ایمان و صدق بوذر و سلمانت آرزوست

پابند دیو نفسی و همواره از هوس  / فرماندهی ملک سلیمانت آرزوست

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به کردار نیک و مداوم در شب و روز امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...