مهلت زندگی در این دنیا

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • مسآله ی عبودیت این نیست که خواسته باشند انسانها در اینجا در راحتی باشند یا در فشار. مسآله ی عبودیت یعنی کمال انسانها یعنی حیات ابدی انسانها. مانند این می ماند که اگر یک دانه ی گندمی بنا می شد که بتواند صحبت کند از او سوال کنند که آیا تو می خواهی سنبل شوی و به تکامل برسی؟ او هم می گفت: بله. بعد به او می گفتیم تو باید زیر فشار خاک قرار بگیری و متلاشی شوی تا سنبل شوی. او هم می گفت: نخیر من می خواهم راحت و آزاد باشم روی میز یا هر جای دیگر باشم الاً خاک. هیچ چیزی هم برایم زحمتی پیش نیاورد. از آن طرف دلم می خواهد سنبل باشم و به کمال برسم.
  • آیا این حرف منطقی است یا حرف جاهلانه است؟
  • پس عبودیت یعنی طریق کمال. خدا آن را برای کمال انسانها خلق کرده است. این طریق کمال مخصوص انسان نیست بلکه در کل خلقت هر جا طریقِ کمال هست توُام با سختی است.
  • ممکن است این فکر در شما القاء شود که مگر خدا انسان را برای زحمت آفرید است؟ نخیر. خدا برای خیر آفرید است. اما راه خیر سخت است راه وصال به کمال سخت است.
  • یکی از عللی که موجب می شود من و شما از این خوف و خشیت ها، دانسته یا نادانسته دوری کنیم این است که
    از اول فکر کرده ایم که خدا ما را برای راحتی در این دنیا آفریده است. اینکه فکر کنیم خدا چهل پنجاه سال ما را برای کیف کردن و راحتی آفرید بنابراین این خوف و خشیتها برایمان سنگین می آید.
  • خدا این مهلت زندگی در این دنیا را برای عبادت به ما داده است اینکه از اول راه ریاضت را در پیش بگیریم.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به مهلت زندگی در این دنیا امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...