پیامدهای کدورت با مومنین و خانواده

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • در این جلسه یکی از ظهورات و جلوه های هوا را که برای سالک الی الله مهلک است از روی آیات و روایات توضیح می دهیم که همان مسآله ی هجران و تباعد است.
  • هجرت و هجران و تباعد به اصطلاح خود ما که بینمان معروف است همان قهر کردن و حالت کدورت نگه داشتن و حفظ حالت جدایی را گویند.
  • وقتی سالک الی الله به این هوا مبتلا شد و حالت قهر داشت و در خود کدورت نگه داشت با مومنین با همسایه با اعضای خانواده و…. این برایش مانع است و مانع حرکت و قربش به سوی حق در سلوکش خواهد بود.
  • هجران و تباعد ممکن است انگیزه های مختلفی داشته باشد که به چند مورد آن اشاره می کنم. کسی که به این خصیصه ی بد مبتلاست یا حالت عداوت دارد یا حسد یا بخل یا کبر و امثال اینها. این جور مسائل با ضعف روحی یا خسّت یا دناعت همراه است. اینها وقتی در روح و وجود انسان حاکم بود حالت نگهداری عداوت و قهر کردن در انسان غلبه می کند و می ماند.
  • سالک را می بینی که به خیال خودش شروع کرده به تزکیه ی نفس و عبودیت ولی نپخته هست و از خیلی چیزها خبر ندارد. با مومنین و مومنات سر مسائلی که پیش می آید حالت قهر می گیرد وحتی اگر طرف مقابل یک قدم برای رفع کدورت بردارد او استقبال نمی کند. آن وقت هرچه این شخص در راه سلوک تلاش می کند به جایی نمی رسد.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به پیامدهای کدورت با مومنین و خانواده امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...