مشکلاتی که غرور ایجاد میکند

  • امتیاز امتیاز داده نشده

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • کسانی که قدم در راه سلوک گذاشته اند به صورتهای مختلف دچار غرور می شوند و در راه معطل می مانند.
  • یک عده از سالکین در همان ابتدای راه دچار غرور می شوند و فریب می خورند. به این صورت که در ابتدا تا حدودی که بیدار شدند و توبه کردند چون تازه وارد است با ده ها مشکل رو به رو خواهد شد از جمله اینکه در برنامه ی زندگیشان مشکلاتی پیش می آید و این مسائل به قلبشان تهاجم می کند و حوصله شان را می برد و دیگر آن تلاش و مجاهدت لازم را انجام نمی دهند و به خودشان وعده می دهند که خب این مشکلمان حل شود بعد از آن وارد میدان سلوک می شویم.
  • آیه ی14 سوره ی حدید می فرماید: ندا می دهند به سوی آنها که در درجات بالای بهشتند، آیا ما با شما نبودیم. می گویند چرا باما بودید ولی شما خودتان را گول زدید و مدام منتظر درست شدن شرایط خود بودید و امروز و فردا را با تردید گذراندید و امانی(این دنیا) شما را غرور داد.
  • پس سالکین در ابتدای راه باید توجه کنند که سدهای پیش رو را باید به اذن خدا بشکنند.
  • یک عده ی دیگر از سالکین که در ابتدای راه هستند و تا حدودی موفق شدند و از خطرات به اذن الله خود را حفظ کردند در عین اینکه دچار عجب نیستند و موفقیت خود را از خدا می دانند ولی یک نوع اطمینان خاطر پیدا می کنند و در دام غرور می افتند و یک سکون و آرامش نسبت به وضع خود پیدا می کنند. خشیت اینکه عنایت خدا ازشان گرفته شود و خوف اینکه به سوء عاقبت گرفتار شوند را ندارند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به مشکلاتی که غرور ایجاد میکند امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...