: صوت
مراحل خودسازی 1
در حال بارگذاری...

درس اخلاق صوتی آیت الله ممدوحی درزمینه مراحل خودسازی 1

  • مراحل خودسازی 1، حکمت 208: حضرت فرمود: هرکسی که نفس خود را محاسبه کرد و از آن حساب کشی کرد سعادتمند است و سود برده و آنکه نفسش را رها کرد دچار خسران می‌شود.

در این حکمت، سخن حضرت دارای کبری و صغری و نتیجه هست یعنی کلام حضرت حرفی است که برهانش به همراهش هست. می‎فرماید سرمایه‎ات خودت هستی اگر تا آخر تنزل کردی مصداق این آیه هستی “والعصر انّ الانسان لفی خسرا”.

انسانی که دچار معصیت می‌شود هر معصیتی از انسان می‎کاهد تا به مرز عدم می‎رسد و رو به حیوانیت سقوط می‎کند. از آن طرف هر یک عبادتی به انسان اضافه می‌کند.

  • شارح نهج‎البلاغه (ابن ابالحدید) درباره خطبه قاصعه حضرت امیر می‎گوید: من هزار بار این خطبه را خواندم و هربار لذت بردم و عبرتی گرفتم و هر بار چیز جدیدی به دست آوردم و هیچگاه خسته نشدم. همه فیلسوفان و عابدان و زاهدان و خطبا باید که پیش حضرت به سجده بیفتند.
  • یکی از چیزهایی که ما بسیار در اسلام به آن محتاجیم واژه‎های اسلامی است. برزخ و قبر و ملائکه و….. که اگر فیلسوفی بتواند در مورد آنها توضیح دهد یک چراغ راهی است برای جهان‎بینی این عالم.
  • امام صادق می‎فرماید: اینکه ما می‌گوییم به طرف دنیا نروید و به آن توجه نکنید نمی‎خواهیم چیزی را از شما بگیریم بلکه می‎خواهیم به شما بفهمانیم که انسان حیف است که قربانی دنیا شود بلکه دنیا باید در خدمت شما باشد.

در قرآن اشاره دارد به اینکه ای انسان مراقب باش در این دنیا خود را اسراف نکنی؛ یعنی از بین رفتن علی‎الاطلاق یعنی یک عمر برخلاف خدا حرکت کردن.

مشاهده درس اخلاق علت امتحانات و مشکلات دنیا از آیت الله ممدوحی
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه علیمه
مشاهده درس اخلاق استغفار و ارزشهای آن (بخش دوم) از آیت الله ممدوحی

به مراحل خودسازی 1 امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...