: فیلم کامل
صبر و تامل در مشکلات اجتماعی
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • یکی از مواردی که در آیات و روایات مورد توجه بسیار قرار گرفته است مسأله صبر است. انسان اگر احاطه و آگاهی داشته باشد به عاقبت صبر، پذیرش آن برایش راحتر می‌شود همانگونه که اگر طبیب برای شخص بیمار تجویزات دارویی و جراحی پیشنهاد دهد و بیمار برای بهبودی خود و آینده‌اش تن به جراحی و خوردن دارو می‌دهد.
  • هر انسانی که از آینده با خبر باشد صبر برایش آسانتر می‌شود اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند که مشکلات را برای مردم توضیح دهید برای همین است که اگر انسان به آینده و حل مشکلات امید داشته باشد تحمل مشکلات برایش آسانتر می‌شود.
  • از امام صادق(ع) روایت است که فرمودند: همه ائمه اهل صبرند ولی شیعیان ما از ما صبرشان بیشتر است. راوی تعجب می‌کند و می‌پرسد چگونه چنین چیزی ممکن است؟ حضرت می‌فرماید: ما صبر می‌کنیم با وجود اینکه از آینده و از جزای خیر خبر داریم ولی شیعیان ما از این آینده خبر ندارند و صبر می‌کنند.
  • یکی از مسائل مهم در صبر امیدواری به آینده است. لذا مقام معظم رهبری مکرر در فرمایشاتشان می‎فرماید مردم را از آینده ناامید نکنید.
  • امیرالمؤمنین می‌فرمایند: مشکلاتی که در جامعه به وجود می‌آید تحمل کن.

این تحمل باعث حفظ آبروی بسیاری از مردم در جامعه می‌شود مثلاً اختلافات بین زن و شوهر یا اختلاف بین دو همکار.

حضرت در این روایت اشاره دارند که احتمال بدهید که این اختلاف صد در صد درست نباشد یا احتمال این را بدهید که کسی فتنه کرده است. بالاخره انسان باید مقداری در سختی‌ها و اختلافات، تغافل داشته باشد و خود را به غفلت بزند و اشتباه طرف مقابلش را نادیده بگیرد.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به صبر و تامل در مشکلات اجتماعی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...