: صوت
شناخت چالشهای انسانها در این دنیا
در حال بارگذاری...

شناخت چالشهای انسانها در این دنیا

درس اخلاق صوتی آیت الله ممدوحی درزمینه شناخت چالشهای انسانها در این دنیا

  • شناخت چالشهای انسانها در این دنیا، حکمت 217، امیرالمومنین فرمود: نظام متغیر عالم علی‌الدوام انسان را متغیر می‌کند و این تغیّر به جایی می‌رسد که جوهریت انسان روشن می‌شود. در دگرونی حالات وجودی او معلوم می‌شود.

یکی از مسائلی که انسان را معرفی می‌کند طبیعت این عالم است. یعنی این جهان، جوری مرتب شده که دقایقش دو مسأله را برای انسان پیش می‌اورد؛ اول اینکه در انسان تغییر حال ایجاد می‌کند یعنی به طبع گردش جوهره‌ی زمان، انسان هم جوهری‌گر حرکت می‌کند و تغییر می‌کند.

  • با گذشت زمان، انسانی که متغیر شده یا تغیرش رو به تکامل است یا تغییر او رو به نقصان است. اینطور نیست که موجودی در این عالم بیاید و درجا بزند و تغییری نکند. (همه چیز در حال دگرگونی است)
  • نظام هستی رو به شدن است یعنی به طرف مقصد معین حرکت می‌کند. (حرکت جوهری). هر شیء در شیئت خودش رو به تکامل و رشد است. مثلاً اگر طبیعت تبدیل به نبات می‌شود همان بالقوه‌ی موجود در طبیعت به فعل ‌رسیده است.
  • انسان باید دو وزنه علم و ایمان را همراه با دستاویز دعا با خود داشته باشد تا از این عالم به سلامت بگذرد.

اگر انسان در این دنیا بلغزد و مراقب خود و اعمالش نباشد در آن دنیا دچار چالشهای بسیاری می‌شود ولی اگر در این دنیا چالشها را پذیرفت و در مقابل حرام ایستاد و در برابر واجب ملتزم بود (به فرموده‌ی امیرالمومنین، عقبة را در اینجا بگذراند) در آن دنیا خیلی راحت خواهد بود.

مشاهده درس اخلاق زشتی دنیا و حرام های آن از آیت الله ممدوحی
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه علیمه
مشاهده درس اخلاق تعجب امیرالمومنین از رها کردن خانه دائمی از آیت الله ممدوحی

به شناخت چالشهای انسانها در این دنیا امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...