: صوت
دنیا کلاس امتحان است
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

البته همه آقایان اهل علم چه علوم و معارف اسلامی بخوانند چه تحصیلات جدیده بخوانند بدانند یک علمی هست برای ماوراء الطبیعه است و آن علم دیگری است و علم به احوال آخرت است و ناگزیر باید آن را بداند. باید بداند دنیا محل امتحان است. فلیعمن الله. یعنی آیا خدا نمی­دانست؟ العیاذ بالله. پرودگار علم احاطی قیومی دارد. قبلا، بعدا، حالا. ماضی، مضارع، حال، در علم پروردگار نیست. علم پروردگار در اینجا به آن تحقق عینی تعلق می­گیرد. یعنی شما ادعا می­کردی من خوب آدمی هستم، حالا در موقع امتحان معلوم شد چه کاره است. علم به معلوم (و آن تحقق عینی که در خارج است) تعلق می­گیرد.

عالم مثل دانشگاه است. عالم مزرعه است. آزمایش است. پروردگار این استعدادهای درونی شما را در اثر این قوانینی که انبیاء آورده­اند به فعلیت می­رساند. همه مجتهدند اما بالقوه؛ اگر کار بکنند مجتهد می­شوند. بشر را طوری خلق کرده که این سیر نهایی در درون آنهاست، بالقوه. در اثر به کار بستن فرمایشات انبیاء (ع ) اینها از قوه به فعل می­آید. آن وقت پروردگار امتحان می­فرماید . یک گروهی در محیطی آلوده هستند . اینها خودشان را حفظ می­کنند.

در رتبه، خویش را به ملائک توان رساند/ گر نهی نفس کرده پی مدعا شوی

و حتی فوق ملائک. در عالم بالا عده­ای ملائکه هستند که مدام در حال رکوع و سجودند؛ انسان می­تواند در چاه طبیعت نمانده و از ملَک بالاتر رود. پرّان شود. لذا فرمود: الملائکة خدام شیعتنا.

عده­ای را پروردگار (برای امتحان) در نعمت فرو می­برد. آیا به وظایف پولداری خود عمل می کنند؟ ‏ الْأَغْنِيَاءُ وکلائی و الفقراء عیالی.

کسی می­گفت دزدی از دیوار خانه­مان پایین می­آمد گرفتیمش. گفتیم چرا؟ گفت از بیچارگی. گفتیم از فردا به تو سرمایه می­دهیم کاسبی کن.

اگر این درنده خویی ز طبیعتت بمیرد/ همه عمر زنده باشی به مکان آدمیت

عده ای در شهوات فرو می روند.

لذا فرمود: یفتنون کما یفتن الذهب.

در تمام این مراحل او ورزید می­شود. آن وقت طلا می­شود.

حاصل عمرم سه سخن بیش نیست / خام بدم پخته شدم سوختم

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به دنیا کلاس امتحان است امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...