: صوت
تفسیر لاحول و لاقوة
در حال بارگذاری...

تفسیر لاحول و لاقوة

جلسات اخلاق آیت الله ممدوحی درزمینه تفسیر لاحول و لاقوة

  • انسان در برابر خدا هیچ چیز را مالک نیست مالک به معنای اضافه‌ی اشراقی نه مالک به معنای اضافه مقولی. پس در این زمینه حق اینکه بگوییم ما مالک چیزی هستیم در برابر مالکیت خدا را نداریم زیرا صفت ایجاد برای اوست. هیچ مالکی به اندازه موجد به مملوکش نزدیک نیست.

اگر بخواهیم یک مثال نزدیک به ذهن بزنیم مثال صورت ذهنی ما نسبت به خودمان است. مثلا تصور صحن گوهرشاد را در ذهنت ایجاد کردی یعنی معدوم بود و تو ایجاد کردی و الان تو مالک این صورت ذهنی خود هستی. در واقع ملکیت اعتباری است که خدا به دست ما امانت داده است.

  • در فلسفه هم این بحث هست که علیت را به هرچه غیر از خدا دهند غلط است. به عنوان مثال آب رفع عطش نمی‎کند بلکه آن کسی که این آب را ایجاد کرده رفع عطش را درش قرار داده است. اگر دارو شفا می‌دهد در واقع خداست که شفا داده است.
  • آنچه که باعث شده ما دست واقعی را در علل و معلول نبینیم عادات ماست. عادت کردیم به خوردن و آشامیدن بدون اینکه عامل اصلی را ببینیم و نسبت درست بینشان برقرار کنیم. نسبت به غیر ما هو له می‌دهیم.
  • امیرالمومنین صریح می‌فرمایند: ما در کنار خدا مالک هیچ چیز نیستیم. اگر مالک چیزی هستیم به واسطه‌ی این است که او مرا مالک کرده است.
  • پس معنای لاحول و لاقوة …یعنی هیچ چیزی را مالک نیستیم و اگر هم مثلا من مالک چشمم هستم و بینا هستم به واسطه‌ی خداست.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به تفسیر لاحول و لاقوة امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...