اهمیت عمل صالح در دهه‌ اول ذی‌حجه

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

﴿یا ایها الذین آمنوا علیکم انفسکم﴾.

رسول‌اکرم(ص) فرمودند که عمل صالح در دهه‌ی اول ذی‌حجه از سایر ایام محبوب‌تر است. این یک خصوصیتی است که صاحب شرع به ما توصیه کرده است.

«ملأت سمواتی ممن لایمل من تسبیحی و امرتهم ان لایغلقوا الابواب بینی وبین عبادی فلن یثقوا بقولی». پروردگار می‌فرماید: پرکرده‌ام آسمان‌ها را از کسانی که دائماً تسبیح مرا می‌کنند و گفته‌ام درهای رحمت مرا بین من و بندگانم نبندید، هر کس هر چه می‌خواهد، از من بخواهد.

«والشدائد بیدی».  ایجاد سختی‌ها از طرف پروردگار است، البته در اثر عمل من. رفع شدائد هم به دوست اوست، باز هم به واسطه‌ی عمل من. پروردگار می‌فرماید: آیا بنده‌ی من درب خانه‌ی غیر مرا می‌کوبد؟! و حال آنکه کلید همه‌ی درها به دست من است.

«وبابی مفتوح لمن دعانی».  درب خانه‌ی من برای کسانی که مرا می‌خوانند، گشوده است.

شیطان بر کسانی که به خدا ایمان بیاورند و بر او توکل کنند، سلطنت ندارد. ﴿انه لیس له سلطانٌ علی الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون﴾.

باید خدا را  صدا بزنید. باید با عمل خودتان خدا را صدا بزنید. عمل خودتان را باید به استاد عرضه کنید.

مبادا به دام یک عده اشخاص ضعیف‌العقل و ضعیف‌الایمان بیفتید!

امام باقر(ع) فرمودند: اگر می‌خواهید با کسی رفاقت کنید؛ باید احراز کنید که چگونه آدمی است. از اشخاص ناشناس برحذر باشید.

حضور در مجلس علم در این دهه اول ذی‌حجه ، شرکت در مجالس انبیاست.

«من حضرمجلساً من مجالس العلم فکانما حضر مجالس انبیاء الله و رسله».

خدا رحمت کند حضرت‌آیه‌الله‌العظمی بروجردی(ره) را که وقتی خدمت ایشان عرض کردم: یک ذکری به من بدهید. فرمود: ذکر مؤمن نماز شب است. نماز شب همه‌ی اذکار را دارد، استغفار دارد، العفو دارد، دعا برای مؤمنین دارد.

شب عرفه در پیش است. در این شب دعا مستجاب است.

«وللعامل فیها بطاعة الله تعالی اجر سبعین و مائة سنة».  کسی که در شب عرفه بندگی بکند، یک قدری از شب بیداری بکشد؛ پروردگار ثواب صد و هفتاد سال عبادت را به او مرحمت می‌کند.

«و قال ابوعبدالله(ع) من تعلَّم لله و عَمِلَ لله و علَّم لله دعی فی ملکوت السموات عظیما».  کسی که علم را یاد بگیرد و به آن عمل کند و به دیگران بیاموزد؛ در ملکوت آسمان‌ها با بزرگی از او یاد می‌شود.

چون ‌رفقای ‌عزیز تقاضا کرده‌اند، یکقدری ‌از کتاب «جامع‌السعادات»  را می‌خوانیم؛ اما روایات را هم در کنارش می‌خوانیم.

مرحوم نراقی(ره)در این‌کتاب می‌فرماید: «فضائل الاخلاق من المنجیات الموصلة الی السعادة الابدیة».  فضائل اخلاقی شما را به سعادت ابدی می‌رساند. وقتی مریض به  طبیب مراجعه می‌کند، طبیب غذاهایی که باید پرهیز کند و غذاهایی که می‌تواند بخورد را برای او بیان می‌کند. فضائل اخلاقی «منجیات» است. رذائل اخلاقی هم «مهلکات» است. «ورذائلها من المهلکات الموجبة للشقاوة السرمدیة».  اگر رذائل اخلاقی را از خودت دور نکردی؛ هلاک خواهی شد. «و التحلی بالاولی من اهم الواجبات».

امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: آماده شدن برای مرگ، انجام واجبات و ترک  محرمات و تخلق به فضائل اخلاقی است.

«والوصول الی الحیاة الحقیقیة بدونهما من المحالات».  رسیدن به حیات حقیقی بدون کسب فضائل و دور شدن از رذائل از محالات است.

﴿فلنحیینه حیاة طیبة﴾.  حیات حقیقی، همان حیات طیبه است.

«فیجب علی کل عاقل ان یجتهد فی اکتساب فضائل الاخلاق التی هی الاوساط المثبة من صاحب الشریعة».  کسب فضائل اخلاقی بر هر عاقلی واجب است. فریضه‌ی عادله است. اگر مکلف در یادگیری کوتاهی کند؛ هلاکت ابدی دامن او را خواهد گرفت. « ادرکته هلاکة الابدیة».

امیرمؤمنان(ع)فرمود: حسین‌عزیزم! تو را دوست دارم. عرض‌کرد: پدرجان! مرا دوست داری، خدا را هم دوست داری؟ حضرت فرمود: حسین‌جان! تا زمانی که از فرمان خدا تجاوز نکرده‌ای؛ تو را دوست دارم! والا علاقه‌ام را از تو خواهم گرفت.

«فیها اختبرتم».  اینجا آزمایش می‌شوید، داداش‌جون! مال می‌دهد، مکنت می‌دهد، پرده‌های مختلف نمایش داده می‌شود، اگر عمل کردی؛ کردی، اگر نکردی؛ می‌گیرد.

«و لغیرها خلقتم».  برای اینجا خلق نشده‌ای، داداش‌جون! به این مقام و مرتبه مشغول نشو!

« والجأ نفسک فی الامور کلها الی الهک».  فرمود: حسنم! باید به پروردگار عزیز پناه ببری. باید دائم درب خانه‌ی خدا را بزنی! بگویی: ای خدا! مرا بیمه کن! مرا در قلعه‌ی محکمت جای بده!

اول دهه محرم درس‌ها تعطیل می‌شود. این هم یک رمزی دارد. حسین(ع) «عزیز‌الله» است. باید وضعیت انسان در این دهه عوض بشود. باید در این دهه تجملات را رها کنید.

یک روز بنده در دهه‌ی اول محرم در یکی از حجرات مسجد جامع نشسته بودم. با یکی از رفقا قرار گذاشته بودیم که مباحثه بکنیم و بعد هم در عزاداری اباعبدالله(ع) شرکت کنیم. همین که مشغول مطالعه شدم؛ چرتم گرفت. در همین حال دیدم که دیوار حجره شکافته شد و هفت خانم -که در مقابل‌ آنها بانوی محترمه‌ای با قد رشید بود- وارد شدند. تشخیص دادم که ایشان حضرت زینب(س) هستند. ایشان فرمودند: چرا در عزاداری شرکت نمی‌کنید؟! عرض کردم: هم مباحثه می‌کنیم و هم در عزاداری شرکت می‌کنیم. فرمودند: در این دهه مباحثه را تعطیل کنید و فقط در عزاداری سیدالشهداء(ع) شرکت نمایید.

بعد هم ازکوزه‌‌ی خالی آب میل کردند! و قبل از اینکه به در برسند، کلون در افتاد و در باز شد! (آنها در تمام کائنات متصرف‌اند)

حجره‌ی بنده در طبقه‌ی بالا بود، دیدم که کف مسجد چهل ستون بالا آمد و با کف حجره هم سطح شد و آنها رفتند و در مجلس عزاداری شرکت کردند. وقتی بلند شدم، دیدم آقای شترداران(ره) وآقا سید کاظم درویش(ره) مشغول عزاداری هستند.

مبادا در این ایام به فکر تفریح و مسافرت به جاهای خوش آب و هوا باشید.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به اهمیت عمل صالح در دهه‌ اول ذی‌حجه امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...