طرح مطالعاتی شهید مطهری | مرحله اول | کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) 2 | استاد سوزنچی
گزیده متنی بخشی از محتوای این درس گفتار:
موضع اسلام در قبال مسأله جاذبه
- جاذبههای نیرومند آن جاذبهای است که هم در زمان بماند و هم در مکان و هم در عمق وجود انسانها بماند و هم اشتداد داشته باشد.
- پایه تشیع بر محبت است. محبت امام علی(ع) محک فطرت پاک و سالم از فطرت آلوده شد.
- با توجه به اکسیر بودن محبت و اثرات شدید بر تحول انسانها، نقطه قوت اسلام درباره محبت این است که:
_ واقعیتش را پذیرفتهاند لذا:
مصداقهای عالی معرفی کرده است (محبت و ارادت به اولیاء، نیروی محبت در اجتماع و نمونههایی از تاریخ اسلام)
مصادیق پایین را نفی نکرده است (محبت زوجین و فرزند)
_ بعد منفیش را حل کرده است (محبت زیادی انسان را کر و کور میکند که بهترین روش در اسلام، تهذیب نفس همراه با محبت داشتن نسبت به مصادیق بی نقص همچون امیرالمومنین میباشد)
- خاصیتهای نیروی جاذبه این است که ثمره محبت و عشق دارد که یا فردی است یا اجتماعی.
ثمره فردی: خروج از خودخواهی و پاک شدن از رذائل، شجاعت و تقویت اراده و همت، زدودن تنبلی و ایجاد چالاکی، تمرکز و جلوگیری از تشتت نیروها، حساسیت هوش و ادراک، تقویت روح و عواطف (جلوگیری از خشونت و قساوت روح)، سرعت در اصلاح انسان.
ثمره اجتماعی: مدیریت جامعه و پیوند امام و امت در فلسفه سیاسی.
در بحث حصارشکنی، استاد بیان میدارد که عشق و محبت قطع نظر از اینکه از چه نوعی باشد (حیوانی- جنسی باشد یا نسلی و یا انسانی) و قطع نظر از اینکه محبوب دارای چه صفات یا مزایایی باشد دلیر و دلاور باشد، هنرمند باشد یا عالم و یا دارای اخلاق و آداب و صفات مخصوص باشد، انسان را از خودی و خودپرستی بیرون میبرد.
ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق
دیدگاهی ثبت نشده!!!