: فیلم کامل
کتاب جاذبه و دافعه (4)
در حال بارگذاری...

طرح مطالعاتی شهید مطهری | مرحله اول | کتاب جاذبه و دافعه علی(ع) 4

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس گفتار:

خوارج

  • تاریخچه‌ی ظاهری خوارج:

ریشه خوارج در دوره فتوحات شکل گرفت؛ خیلی از افراد مسلمان می‌شدند بدون اینکه تربیت درست اسلامی شوند. این خوارج در دوره حکمیت به اوج خود رسید و خروج کرد.

  • در مسیر صفین، امیرالمومنین در یکجا همه را متوقف می‌کنند و می‌فرمایند: با من بیعت کنید تا بقیه راه را با شما بیایم و در این بین، اختلاف بین بسیاری از لشکر پیش می‌آید. گروهی در این میان می‌گویند به شرطی که علی بر قرآن و سنت پیامبر و سیره‌ی شیخین باشد با او بیعت می‌کنیم که حضرت می‌فرماید تنها کسانی که بر قرآن و سیره پیامبر هستند با من بیایند.
  • مروری بر اهم عقاید خوارج:

_ خلافت را قبول داشتند به این صورت که شیخین را پذیرا بودند ولی ابوبکر و حضرت علی را انکار می‌کردند و سپس دموکراسی را قبول داشتند که هر چه مردم گفتند درست است و مردم همه چیز را نصب می‌کنند! (خلاف نظر شیعه که نظریه نصب الهی را قبول دارد)

_ اعتقاد داشتند که ایمان، اعتقاد به اضافه عمل است. (اگر عملش نادرست شد کافر است و از دین خارج)

_ وجوب قیام بر هر حاکم ستمگر

  • شعار یا روح:

تفاوت شیعه با اهل سنت و خوارج در این بود که معیار را حق می‌دانست نه اشخاص. اهل سنت می‌گفت هر که صحابه بود عدالت دارد و همه را قبول داشتند. (ایمان خوارج، ایمان سطحی‌گرا بود)

دموکراسی امیرالمومنین به معنای به مردم آزادی دادن و اجازه صحبت دادن و مردم را قبول داشتن است. (مدارا با افراد مخالف مادامی که تشکیل حزب نداده‌اند)

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به کتاب جاذبه و دافعه (4) امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...