جلسات اخلاق آیت الله ممدوحی درزمینه ترک حرام و معنای زهد
- ترک حرام و معنای زهد: حکمت391، حضرت فرمود: زهد در دنیا تو را آگاه میکند به آنچه در این دنیا از تو مخفی است. تو غفلت نورز که از تو غفلت نمیشود.
- زهد به معنای ترک دنیا و بیاطلاعی از دنیا نیست. بلکه حضرت زهد را مهد معرفت و مسلط شدن به دنیا دانسته و به معنای شعور و معرفت است.
- آنکه زهد دنیا را پیش گرفت بیش از همه از اسرار دنیا باخبر میشود. یعنی وقوف بر آنچه که بر همه مسطور است. مثلاً افرادی مثل شهید بهشتی یا حضرت امام، که زاهد بودند و ساده ولی هیچ کس مثل ایشان دنیا را نمیشناخت.
- حضرت، زهد حقیقی را همان شعور حقیقی به این دنیا میدانند و چشمهای که شناخت از آن میجوشد.
- خدا تو را در صورت زهد، به خفیترین امور این دنیا باخبر میکند. مثلاً حضرت امام در همان اوائل، انگشت روی گرفتاری مردم دنیا که همان سلطهی قدرتهای استعمارگر و یهود و صهیونیسم بود گذاشت.
- زهد مقابلش جهل محض است که حضرت در حکمت 384 به آن اشاره میکنند که در مقابل زهد، چنگ زدن به این دنیا و تسلیم محض آن شدن است بستن به این دنیا که همان جهل محض است.
- کسی که در این دنیا غفلت کند و از خود و اطرافش غافل باشد راحت در دام شیطان میافتد.
ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه
دیدگاهی ثبت نشده!!!