معرفی ساحت های اخلاقی که ندای تهذیب بر آن بنا شده
اقسام ارتباط | ساحتهای تربیت | توضیح | ||
ارتباط با
مبدأ هستی و عالم معنا |
تربیت
ایمانی معنوی |
تربیت اعتقادی | ارتقای باور راسخ و عقیدهی مستحکم به خدا و اولیای خدا و عالم معنا که در اوج خود به ارتباط قلبی، معرفت شهودی و تعلق وجودی به آن عالم میانجامد. | |
تربیت عبادی سلوکی | ارتقای ارتباط عملی با خدا و اولیای خدا و عالم معنا با هدف بندگی عملی. | |||
ارتباط با
خود |
تربیت فردی | تربیت فکری، ذهنی، عقلانی | ارتقای توانمندیهای شناختی، ارتقای فضایل عقلانی و سلامت قوای ادراکی و ذهنی | |
تربیت خلقی، شخصیتی | ارتقای قوای شخصیتی و نفسی و فضایل اخلاقی، صفات روحی، غریزی و فطری | |||
تربیت هنری | ارتقای شناخت، گرایش و مهارتهای مرتبط با أمور هنری و پدیدههای زیبا | |||
تربیت زیستی، بدنی | ارتقای توانایی جسمی و قوای فیزیکی | |||
ارتباط با
انسانها |
تربیت اجتماعی | تربیت اجتماعی، فرهنگی | ارتقای ارتباط با سایر افراد و آحاد انسانها و الزامات محیطی آن | |
تربیت خانوادگی | ارتقای ارتباط با خانواده و اعضای آن | |||
تربیت اقتصادی، معیشتی | ارتقای ارتباط با ثروت، تولید و مصرف | |||
تربیت جمعی، تشکیلاتی | ارتقای ارتباط با جماعات انسانی و گروههای تشکیلاتی | |||
تربیت صنفی، حرفهای | ارتقای ارتباط با نقش و هویت صنفی و ماموریت اجتماعی و عرصه خدمت اختصاصی | |||
تربیت سیاسی، انقلابی، تمدنی | ارتقای ارتباط با «جامعه» بزرگ انسانی، «جهان» و فردای «تاریخ» و ارتباط با «ولیّ اجتماعی» | |||
ارتباط با مخلوقات دیگر | تربیت محیطی | تربیت محیطی | ارتقای ارتباط با محیط زیست طبیعی و مصنوعات بشری |
محورهای ذیل هر ساحت
مهمترین محورهای ذیل هر ساحت به شرح زیر است:
ساحتها | موضوعات و محورها | |
تربیت ایمانی معنوی[1] | تربیت اعتقادی | نظام عقیدتی و معرفتی (توحید جاری)
ایمان هستیشناسی، عالم ماده و عالم معنا (غیب هستی) خداشناسی (صفات و أفعال خدا و ارتباط خدا با مخلوقات) راهشناسی و راهنماشناسی (دین، قرآن، نبوت و ولایت، پیامبران و اهل بیت:) فرشتگان انسانشناسی عام (جایگاه انسان در نظام آفرینش، آرمان حیات و هدف زندگی فردی و اجتماعی) اخلاق بندگی |
تربیت عبادی سلوکی | برنامه سلوک عبادی
۱. واجبات، فقه و احکام شرعی ۲. مراقبات، اذکار، ادعیه، مناسک و مستحبات ۳. زیارت، مرثیه، توسل به اهل بیت: |
|
تربیت فردی | تربیت خلقی، شخصیتی | ۱. فضایل اخلاقی و صفات نفسانی (اخلاق فردی)
۲. مسایل عاطفی احساسی هیجانی و تعدیل قوا (مدیریت نفس) ۳. سلامت روانی و مباحث مشاورهای ۴. صفات و گرایشهای فطری (کمالخواهی، خیر و فضیلتجویی، علم و حقیقتجویی، آفرینشگری و نوآوری) ۵. برنامهریزی و مدیریت زمان، تعهد، وظیفهشناسی و رسالتمندی |
تربیت هنری | زیباییشناسی، زیباییدوستی، زیباییآفرینی | |
تربیت فکری، ذهنی، عقلانی | ۱. تفکر، تدبر، تعقل
۲. کنترل قوای ادراکی، نفی خواطر، تمرکز، دقت، حافظه ۳. تصمیمگیری، حل تعارض، حل مساله، ۴. تجزیه و تحلیل، نقد ۵. خلاقیت ۶. زکاوت، سرعت انتقال، آیندهنگری |
|
تربیت زیستی، بدنی | ۱. مزاج و تغذیه
۲. ورزش ۳. خواب و استراحت ۴. تفریح و نشاط، اوقات فراغت ۵. بهداشت ۶. سلامت و درمان ۷. ورزیدگی و چالاکی |
|
تربیت اجتماعی | تربیت اجتماعی فرهنگی | ۱. اخلاق اجتماعی و آداب معاشرت؛ عدالت، احسان، دوستی، دشمنی، ایثار، نصح، خدمت، تواضع و مردمیبودن و …
۳. مهارت تعامل، اثرگذاری و ارتباط با انواع مخاطبان ۴. جریانسازی و گفتمانسازی، امر به معروف و حضور اجتماعی ۵. سواد رسانه و فضای مجازی ۶. قانون و حقوق اجتماعی |
تربیت خانوادگی | ۱. نگرش کلان به خانواده و آرمان خانوادگی
۲. تشکیل خانواده و انتخاب همسر ۳. دوران عقد ۴. همسرداری و حراست از خانواده ۵. فرزندآوری و تربیت فرزند ۶. تنظیم (ساختار خانواده و نقشها)، تحکیم (مهرورزی و ارتباط جنسی)، ترمیم و تعالی خانواده ۷. ارحام (پدر، مادر، خواهر، برادر، اقوام) |
|
تربیت جمعی، تشکیلاتی | ۱. فعالیت جمعی، تیمی، تشکیلاتی و جبههای
۲. فعالیت مردمی و جهادی |
|
تربیت سیاسی، انقلابی تمدنی | ۱. ارتباط با جامعه جهانی و آینده تاریخ انسانی
۲. رابطه با ولی جامعه (امام معصوم یا نایب او) ۳. مقابله با طواغیت و نظام سلطه ۴. انقلاب اسلامی و مکتب امام ۵. جبههی تاریخی حق و باطل، آیندهپژوهی و مهدویت ۶. تمدن و پدیدههای اجتماعی تمدنی |
|
تربیت اقتصادی، معیشتی | ۱. رابطه با دنیا و مظاهر آن
۲. درآمد و ثروت (کارآفرینی، اشتغال، تدبیر معیشت و سرپرستی خانواده) ۳. مصرف (نظام هزینهها، انفاق، …) |
|
تربیت صنفی حرفهای | ۱. حوزه و هویت طلبگی
۲. تحصیل علوم حوزوی (صرف و فقه و فلسفه و …) و رابطه آن با کارکرد حوزوی ۳. تحصیل مهارتهای صنفی و هندسه مهارتی ۴. استعدادیابی ۵. کارویژهها و ماموریتهای روحانیت (تعلیم و تدریس، تبلیغ ترویج، پژوهش، تربیت، راهبری و مدیریت) زی طلبگی و حجرهنشینی: مرتبط با ساحت اجتماعی فرهنگی |
|
تربیت محیطی | تربیت محیطی | ۱. محیط زیست طبیعی
۲. محیط زیست صناعی |
دیدگاهی ثبت نشده!!!