یاد مرگ و روشهای آن

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • سوال یکی از دوستانتان این بود که یاد مرگ زیاد می افتم شبها رنج می برم در کارم اخلال ایجاد کرده چه جور از دستش خلاص شوم؟ به او گفتم دیگی را که روی اجاق می گذارند جوش می آید و بخار می کند و این بخار ممکن است کار دست انسان بدهد یا حتی دیگ را منفجر کند. یک کار این است که شعله را کم کنیم تا خطرش کم شود. یعنی به طرف بگوییم زیاد در مورد مرگ فکر نکند و در این رابطه زیاد خود را به زحمت ندهد تا بتواند زندگیش را انجام دهد. خب این یک راه حل پیش پاافتاده و ناقص است چون سلیقه ی ماست نه طریقه ی شارع.
  • آنچه ما را به خدا می رساند سلیقه ی ما نیست بلکه طریقه ی شارع است.
  • پس این فرمولهای دانشگاهی و علمی بشر به درد همین دنیا می خورد نه به درد آخرت. مثلاٌ در مساله ی وام و سود بانکی ، فرمول علمی و دانشگاهی می گوید به تو مثلاٌ پنج میلیون وام می دهم هشت میلیون پس می گیرم دیگر کار به آخرت طرف ندارد. روانشناسان هم که به تو مشورت می دهند و می گویند که تو در مورد آخرتت فکر نکن کار ندارند که تو آخرتت چه می شود.
  • می گوید اینها را دور بریز و کاری به آخرت نداشته باش در حالی که شارع می گوید” اکثروا ذکر ….من هذه الذات. خب چه کند ؟ اگر یاد مرگ باشد مدام که زندگیش به هم می ریزد و مختل می شود یاد مرگ نکنم این دستور شارع” اکثروا ….” زمین می ماند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به یاد مرگ و روشهای آن امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...