گذشتن از خواسته ظلمانی نفس

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

﴿و من یخرج من بیته مهاجراً الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله وکان الله غفوراً رحیماً﴾.

در چیزهایی که باقی می مانند مثل فرش و سایر اسباب منزل، ملاک در تعلق خمس مصرف فعلی نیست؛ بلکه ملاک نیاز و شأنیت است ولو بعضی ها تصور می کنند که اگر چیزی مصرف فعلی نداشته باشد؛ خمس به آن تعلق می گیرد. ولی این بر خلاف فتوای مراجع تقلید است. و اما در مواد مصرفی مثل برنج و.. هر قدر مانده باشد، باید خمس آن را به قیمت فعلی بدهید.

اولین قدم سلوک الی الله، گذر از بیت ظلمانی نفس است

«و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله ..».

خدا رحمت کند حاج آقا نورالله را که گفتند وقتی می خواست با پهلوی دربیفتد، استخاره کرد و همین آیه آمد. گفت: مثل اینکه بناست در این سفر از بین بروم! و بالاخره هم همان طور شد.

فیض(ره) و دیگر کسانی که اهل عرفان هستند، می فرمایند: اولین قدم در سیر الی الله این است که انسان از بیت ظلمانی نفس مسافرت بکند.

به قول مرحوم آقای شاه آبادی(ره) سالک الی الله نباید نظر به کثرت داشته باشد، نظر به تعینات داشته باشد. مقام کثرت، توجه به اولاد و مقام و پول و بازار و دکان و … است. کسی که سیر الی الله می کند، باید فقط به پروردگار توجه داشته باشد. غیر خدا باید جنبه ی طریقی داشته باشد. نباید نظر به مقام کثرت داشته باشد.

جمال یار ندارد نقاب و پرده ولیک/غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد

غبارآلودگی چشم، یعنی توجه به مقام کثرت. مقام کثرت در مقابل مقام وحدت است. اگر به مقام کثرت توجه داشته باشی؛ دیگر دل گنجایش مقام وحدت را ندارد.

رفع کثرت به مدد پروردگار ممکن است. حضرت می فرماید: «انت الذی ازلت الاغیار عن قلوب احبائک».

آیا عقل ما برای سیر الی الله کافی است؟

پرسید: یابن رسول الله! اگر پیغمبران نمی آمدند،آیا عقل ما برای سیرالی الله کافی بود؟ حضرت فرمودند: عقل در کلیات دخالت دارد. –مثلاً عقل به ما می گوید که خالقی هست، مدبری هست، ما مالک سلامتی خودمان نیستیم، مالک مرض خودمان نیستیم، مالک ثروت خودمان نیستیم و امثال اینها-. حضرت فرمودند: اگر بخواهید خصوصیات بندگی و خوب و بد را در این راه بفهمید؛ باید طلب علم بکنید. «فوجب علی العاقل طلب العلم والادب الذی لا قوام للعقل الا به».

و فرمودند: خیر این نیست که مال و اولاد تو زیاد بشود؛ ولکن خیر این است که علم تو زیاد بشود، حلم تو زیاد بشود.

تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز.

«وان الراحل الیک قریب المسافة». پروردگارعزیزمن! کسی که بخواهد به سمت تو بیاید، راهش نزدیک است. به یک قدم بتوان شد از سمک به سماک.

«وانک لاتحتجب عن خلقک الا ان تحجبهم الاعمال دونک». عمل من حجاب بین من و پروردگار من است.

پس اول قدم در سیر الی الله خروج از بیت ظلمانی نفس و خودبینی و دور شدن از مقام کثرت است.

نفس خود را قهر کرده روح کرده پر فتوح/ زاد تقوی برگرفته بهر مرگ آماده اند

دائماً باید با امیال نفسانی مبارزه کرد. یک کسی به بنده گفت: من از اول خیلی جدیت کردم؛ ولی شکست خوردم. گفتم: هیچ ناراحت نباش! همین الساعه دوباره بسم الله بگو و بلند شو!

«لاحجاب اظلم و اوحش بین العبد و ربه من النفس والهوی». هیچ پرده ای بین بنده و پروردگارش وحشتناک تر و تاریکتر از نفس و هوی نیست!

نفس است دیگر عزیز من! اگر بخواهم این حجاب را برطرف کنم و از این خانه ی ظلمانی بگذرم؛ باید پروردگار مرا یاری کند.

امام عسکری(ع) می فرماید: «السفر الی الله لایمکن الا بامتطاء اللیل». سفر به سوی خدا ممکن نیست؛ مگر اینکه سحرها بلند شوی.

باید سحرها برای نمازشب بیدار شوید ولو اینکه مختصر بخوانید. سیصد مرتبه «العفو» نمی خواهد، استغفار نمی خواهد (فقط استغفار در شبهای جمعه را چون ذیل آیه ی ﴿وبالاسحار هم یستغفرون﴾ روایت وارد شده ترک نفرمایید)، همین اسکلت نماز شب را هم اگر انجام دهید؛ نتایجی خواهد داشت، انشاءالله. پروردگار مساعدت خواهد کرد.

امتحانات الهی در آغاز سفر الی الله شروع می­شود. همین که خواستی سفر کنی؛ پروردگار شروع به امتحان کردن می کند. مقام و پول و …

خلیل آسا برو حق را طلب کن/شبی را روز و روزی را به شب کن

دهد حق مر تو را هر چه تو خواهی/ نمایندت همه اشیاء کما هی

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به گذشتن از خواسته ظلمانی نفس امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...