: صوت
مقام علم و فقه
در حال بارگذاری...

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

إِنَّما تُنْذِرُ الَّذينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ مَنْ تَزَكَّى فَإِنَّما يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصير.

در آیه دیگر آمده: يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبير.

من تشکر می­کنم از آقایان که علاوه بر اینکه برای گرفتن معالم دین جمع شده­اند و فراهم آمده­اند برای جلسه ترحیم یک عالم ربانی آقای سید علی قاضی شرکت کرده­اند. یک ضایعه اسفناک است. علما چند دسته­اند یک عده مدرس و معلم متعلم، کارهای اجرایی و … یک عده بر اساس روایات استفاده می­کنند می­‌رهانند مسلمانان را از وادی مخالفت به طاعت از وادی جهالت به علم. روز قیامت خطاب می­شود ای کسانی که علم را از این عالم ربانی فرا گرفته­اید باید به نور این شخص تشبّث کنید.
[ثُمَّ يُنَادِي مُنَادٍ يَا عِبَادَ اللَّهِ هَذَا عَالِمٌ مِنْ تَلَامِذَةِ بَعْضِ عُلَمَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ أَلَا فَمَنْ أَخْرَجَهُ فِي الدُّنْيَا مِنْ حَيْرَةِ جَهْلِهِ] فَلْيَتَشَبَّثْ‏ بِنُورِه‏. بنده با آقا سید علی آقا نجفی حشر و نشر داشتم. جوان پاکیزه سیرت و از اول در همین خط.

اگر چه عمر ایشان کوتاه بود ولی شما کیفیت را حساب کنید. ببینید این عالم ربانی ساعاتش را چگونه صرف کرده. به بنده اظهار میکرد همّ م بر این است که مردم را نصیحت کنم. همان رویه پیامبرو اهل بیت (ع).

اگرچه  خداوند بلند می­کند اشخاصی را که ایمان آورده اند ولی «و الذین اوتوا العلم درجات» . «فَضْلُ‏ الْعَالِمِ‏ عَلَى‏ الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ النُّجُومِ لَيْلَةَ الْبَدْر». فضل عالم مثل فضل ماه است بر سایر ستارگان در شب بدر و ماه تمام.

روایت را برایتان خواندم یا رسول الله کدامیک از این دو مجلس از نظر شما خوبند؟ فرمود هر دو خوبند. کدام افضل است؟ فرمود: آن یکی که مردم را بیدار می­کند از وادی جهالت به علم و از مخالفت به طاعت می­رساند. و ما مبعوث شده­ایم که مردم را بیدار کنیم.

امام رضا (ع) فرمود: باید کسانی که سخنگو هستند هم مردم را به اکناف و اطراف عالم توجه دهند و هم از پس پرده خبر دهند. آخر بعضی فقط مساله می­گویند ولی افضل مردم متفقهون هستند. مردم را بیدار می­کنند.

لَا فَضْلَ‏ إِلَّا لِأَهْلِ‏ الْعِلْمِ إِنَّهُمْ‏عَلَى الْهُدَى لِمَنْ اسْتَهْدَى أَدِلَّاء

نَحْنُ‏ الَّذِينَ‏ يَعْلَمُونَ‏ وَ عَدُوُّنَا الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ‏ . فرمود ما هستیم که می­دانیم. تمدن یعنی به مقام انسانیت توجه پیدا کردن نه آنها را از بین بردن و خوی حیوانی داشتن. شيعتنا اولو الالباب‏.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
مشاهده موارد بیشتر از ویدئوهای دروس اخلاق
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه

به مقام علم و فقه امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...