مرحله حق الیقین از طریق فنا و توحید

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • مرحله ی سوم یقین که از اشارات آیات و روایات استفاده می شود مرحله ی حق الیقین است. این مرحله از یقین انسان به حقایقی می رسد که از طریق فنا و توحید به دست می آید.
  • کسی که در مقام عبودیت به فناء فی الله برسد و فانی لللّه باشد یعنی دیگر خبری از خود او نماند علمش علم خدا است. یعنی حق علم دانستن این شخص می شود همان دانستن خدا یعنی حق الیقین پیدا می کند که شامل امیرالمومنین حضرت رسول و ائمه ی اطهار و آنها که دارای این مرتبه از یقین هستند می باشد.
  • حق الیقین هم مراتب دارد به این معنا که آنچه رسول اکرم دارد هیچ کس ندارد زیرا فنائش بالاتر از همه ی فناهاست. هرچه به هر کسی از انبیاء و ائمه ی اطهار و دیگران و از کل مخلوقات افاضه می شود از حق، به واسطه ی رسول اکرم است.
  • در سوره ی حاقة از آیه ی42 تا 58 می فرماید: آنچه از قرآن آورده ایم تذکره است برای متقین ما می دانیم عده ای از شما تکذیب می کنید و این تکذیب حسرت است بر کافرین. …این حق الیقین است پس پروردگارت را تسبیح کن.

هرچه عمل بیشتر درک و ادراک نیز بالاتر می شود و درک بالاتر یعنی نوع دیگری از درک که پشت حجاب را از حقایق در ابواب مختلف، انسان می یابد. دیدنی ها را می بیند شنیدنی ها را می شنود چشیدنی ها را می چشد یافتنی ها را می یابد الی آخر.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به مرحله حق الیقین از طریق فنا و توحید امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...