فواید و آثار کنترل خشم

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • یکی از مهلکات هوای نفس که مانع بود برای سالک الی الله هجرت بود و گفتیم سالک علاوه بر پرهیز از هجرت باید تعاطف و لطافت داشته باشد و در مرتبه ی بالاتر باید که حالت کظم غیظ داشته باشد که فضیلت برتری برای سالک الی الله محسوب می شود.
  • در قرآن وقتی بندگان صالح خدا را یاد می کند کاظمین الغیظ را نام می برد یعنی آنانکه غیظ را در خود می کشند. اینان بینی شیطان را به خاک می مالند.
  • کمال و شهامت و شجاعت و فضیلت برای یک بنده ی خدا و برای یک سالک این است که کظم غیظ داشته باشد.
  • سالکی که کظم غیظ دارد خدا او را خوب جذب می کند و دوست می دارد.
  • در اصول کافی جلد سوم، روایتی از امام صادق(ع) هست که فرمودند: بنده ای نیست که خشمی را فرو برد مگر اینکه خدا عزتش را در دنیا و آخرت زیاد می کند. خدا هم که فرمود بندگان خوب خدا کسانی هستند که کظم غیظ می کنند و بنگان خدا را عفو می کنند و خدا اینها را دوست دارد. وحضرت فرمود خدا به جای این فرو بردن خشم، حبّش را جایگزین می کند.
  • یکی از مراقبتهای سختی که برای سالک پیش می آید در همین باب است
    که اگر در جایی خطایی کردند باید فوری برگردند چون مقصدی جز خدا ندارند و آن را جبران کنند.
  • در جریانات سیدالشهدا هست که موقعی یکی از تربیت شده های معاویه آمده بودند در مدینه، حضرت هم در گوشه ای ایستاده یا نشسته بودند. آن شخص سوأل کرد که او کیست گفتند حسین بن علی است. آن شخص براساس باور غلطی که داشت فکر می کرد که با ناسزاگویی به حضرت عبادت کرده است از اینرو شروع به فحش و ناسزاگویی در حق حضرت کرد وقتی ناسزاگوییش تمام شد حضرت با متانت تمام رو به آن شخص گفت: برادر فکر می کنم تو مسافری ومنزل احتیاج داری، اگر در مذیقه هستی هرآنچه که می خواهی بگو تا به تو بدهیم و خلاصه اینکه آن شخص متوجه جهل خود شد.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به فواید و آثار کنترل خشم امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...