فرق بین صفات خدا و صفات مخلوقات در نهج البلاغه

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • به تعبیر آیت الله طباطبایی رضوان الله تعالی علیه فلاسفه جمع شدند تا جملاتی در باب صفات و ذات خدا بگویند اما مانند جملات امیرالمومنین در نهج البلاغه نتوانستند بیاورند مثلاً اینکه خدای متعال وحدتش وحدت عملی نیست را بعد از تحقیقات طولانی در ادوار مختلف و طولانی تازه به آن رسیدند در حالی که امیرالمومنین در نهج البلاغه به خوبی آن را بیان داشته اند.
  • حضرت در بیاناتی در نهج البلاغه فرق بین صفات خدا و صفات مخلوقات را اینگونه بیان می دارد: سپاس خدایی را که حالی ندارد که بر حال دیگرش سبقت داشته باشد حالش قبل و بعد ندارد که در نتیجه اش اول بشود قبل از آنی که آخر بشود.( خدا همان جا که اول است و همان جا هم آخر است.) خدا ظاهر است در باطن و همان لحظه باطن است در ظاهر…..
  • در خطبه 152نهج البلاغه حضرت در مورد حقایق توحیدی می فرمایند: خدا احد است اما نه به معنای وحدت عددی( یعنی بشود برایش دومی تصور کرد)، بلکه به این معنا که نمی توان تصور دومی برایش کرد و اصلاً دومی ندارد که بشود تصور دومی کرد برایش.
  • وحدت خدا وحدت عددی نیست بلکه وحدت حقه هست زیرانمی شود برایش دومی تصور کرد.
  • باز در نهج البلاغه امیرالمومنین اشاره دارند که خدا سمیع است ولی نه با ابزار شنیدن. خدا بصیر است اما نه با آلات و ابزار.(ذات مقدس حق به مسموعات احاطه دارد پس سمیع است به مبصرات هم احاطه دارد پس بصیر است.)

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به فرق بین صفات خدا و صفات مخلوقات در نهج البلاغه امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...