عید روزی است که مخالفت پروردگار را نکنیم

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

از عید پرسیدند. عرض کردم: عید آن وقتی است که مخالفت پروردگار را نکنیم. ان شاء الله بمانید و صله ارحام کنید و عمرتان اضافه شود. همانطور که به بچه ها عیدی می­دهید به تهیدستان از اقوام و غیره هم برسید که تاثیر روانی دارد و محبوب پروردگار است.

در این ایام خود را کنترل کنید و از صحبتهای متفرقه جلوگیری کنید و وظایف الهیه را انجام دهید. زیاد توقف نکنید که هر چه بخواهند بگویند. بنده در مجلسی بودم که حرفهای خلافی زده شده و هرچند که آنچه خلاف رضای خدا بود را رد کردم ولی در عالم رویا به من گفتند: نه، رد تو منتج نبود باید ترک مجلس می­کردی.

پروردگار است دیگر . نحن اقرب الیه من حبل الورید.

دوست نزدیک تر از من به من است/ وین عجبتر که من از وی دورم

در ادعیه ماه شعبان (که به تعبیر امام راحل پر از حکمت است- و ائمه به دلیل جلوگیری خلفای جور، مواعظ را در قالب دعا می­فرموده اند-) آمده «اللهم اقسم لنا خشیتک» . خوف و خشیت فرق دارند. خشیت برای درک عظمت است؛ مثل ائمه (ع) که خود را در محضر او می­دیدند.

خشیت کی حاصل می­شود؟ وقتی که مقررات را رعایت کند … انما یخشی اللهَ من عباده العلماء» در موردش تحقق می­یابد. خشیة اللَّه را نشان علم دان. باید امتثال امراً و نهیاً بشود و بخل و حسد و ریا از صفحه دل با ریاضت شرعیه خارج بشود، آن وقت علم سوم که لاینفک عن الخشیه، نصیب شما شود.

پس معلوم شد حاجت پیامبر در این ماه چیست. خشیت است.

رسول خدا که در مورد امیر المومنین که فرمود «اللهم فقهه فی الدین»، فقه بمعنی الاخص فقط نیست بلکه آن رموزات است.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به عید روزی است که مخالفت پروردگار را نکنیم امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...