عمل به آنچه می دانی

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

«من عَمِلَ بما عَلِمَ وَرَّثَهُ اللهُ عِلمَ مالایعلَمُ».

انسان باید به دانستنی های خودش عمل بكند و اگر عمل نكند؛ همین علم برای او دوری از پروردگار می آورد.

اگر كسی می خواهد سیر مقام انسانیت بكند، سیر مقام انسانیت به همین است که به آنچه می داند، عمل بکند.

حضرت می فرماید: «روّحوا انفسكم ببدایع الحكمة فانها تكل كما تكل الابدان». یعنی نفس و روح خودتان را با حکمت های تازه طراوت بدهید، همانا نفس و جان شما هم مانند بدنتان سنگین و خسته می گردد.

قلب انسان در اثر عمل سوء در حجاب می رود. در آیه ی نورانی می فرماید: «اِنّ قُلُوبنا فی أَكِنَّة مِمّا تَدْعُونا إِلَیهِ وَ فی آذانِنا وَقْرٌ وَ مِنْ بَینِنا وَ بَینِكَ حِجابٌ». یعنی یک عده ای می گویند: بین ما و پیامبر گرامی اسلام-كه سرچشمه ی عقاید است و برای نشر حقایق آمده است- حجاب است.

چه شده است كه گوش من از شنیدن حقایق سنگین است؟ به علت برخوردهای غیر متعارف و برخوردهای مَشُوب.

خدا می داند که من در ایام عید با هر كس ملاقات كردم، سر تا پا گوش بودم كه کسی غیبت نكند، دروغ نگوید. چون این گونه اشخاص علاوه بر این كه خودشان در حجاب هستند، قلب مرا هم در حجاب می برند.

صاحب كتاب تفسیر مقتنیات می فرمود: اگر كسی اهل مراقبه باشد؛ وقتی شب به صفحه ی قلبش نگاه کند، می بیند که بر اثر همین حرف های مباح هم قلب او تغییرکرده است!

وقتی هم كه قلب در حجاب رفت، سقیم می شود، بیمار می شود. اگر كسی یك قدری در مكتب امام صادق (ع) ورزش بكند؛ آن وقت معنی این حدیث را خوب می فهمد. این سنگینی به جهت عالم غیب است.

حضرت می فرماید: حسنم! «ولاتجعل الدنیا اكبر همك».  دنیا را همت اصلی خود قرار مده. مگذار آن معادله به هم بخورد! «لااقل من التساوی».

شیخ جعفر كاشف الغطاء را. ایشان می­گفت: ای مردم! علمای سابق شما را به توحید دعوت می كردند؛ ولی من شما را به شرك دعوت می كنم!! كه اقلاً یك سهمی هم در عمل خودتان برای پروردگار قرار بدهید!

معادله نباید به هم بخورد و باید بیشتر همت شما روی آخرت باشد. «ولاتجعل الدنیا اكبر همك». حسنم! اگر بیشترین همت تو دنیا باشد؛ آن وقت، قلب شلوغ می شود. خاطرات و افكار بر قلب شما هجوم می آورد.

اگر كسی همت دنیای­اش بیشتر از آخرت باشد؛ با كسانی كه ضعف اعصاب دارند و خاطرات و اضطرابات و دلهره بر قلبشان هجوم می آورد، یک مورد اشتراکی پیدا می­كند و به طبیب اعصاب رجوع می­کند و حال آنکه این از جانب پروردگار است.

هلاک سابقین به خاطر تسویف بود كه امروز و فردا می كردند. وَ لَا تَقُلْ غَداً أَوْ بَعْدَ غَدٍ فَإِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ بِإِقَامَتِهِمْ‏ عَلَى‏ الْأَمَانِی‏ وَ التَّسْوِیف‏.

در آخرالزمان با طهارت (برائت ذمه از حق و خلق) بخوابید!

حضرت فرمود كه در آخرالزمان مرگ­های ناگهانی زیاد می­شود. رسول پروردگار (ملك الموت) مردم را می­رباید. اگر این زمان را درك كردید، باید با طهارت بخوابید. «یخطتف رسول الله الناس اختطافاً فاذا ادركتم ذلك الزمان فلایبیتن احدكم الا علی طهر».

سؤال كرد: یا امیرالمومنین یعنی با وضو بخوابیم؟ حضرت فرمود:

خیر. یعنی ذمه خودتان را از حق و خلق خلاص بكنید.

حضر را مغتنم بشمار قبل از سفر. اگر در سفر یك دفعه فهمیدی كه به فلان كس بدهكاری، حال چه كسی هست كه من به او وصیت بكنم و مقاصدم را به او القاء بكنم؟

آنقدر در می زنم این خانه را /  تا ببینم روی صاحبخانه را

« فالمتقی بدوام توجهه الی الله سبحانه و عدم غفلته یصیر صفاته مضمحلاً فی صفات الله». آن قدر درب خانه پروردگار را می زند، تا صاحبخانه را به چشم دل بیند. چشم و گوشش خدایی می شود.

«حتی یصیر بصره بصر الحق». چشمش، چشم حق بینی می شود. گوشش، گوش حق و حقیقت می شود. -در زیارت امیرمؤمنان (ع) می گوییم: یا امیرالمومنین! تو «عین الله ناظرة» هستی. تو «عین واعیة» هستی-. آن وقت، دنیا را به چشم نفاد و نیستی می بیند. «ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ».

خدا رحمت كند آقای میرزا باقر آشتیانی را كه حدیث «ها انا ذا یابن عمران مطلعٌ علی احبائی اذا جنهم اللیل حولت قلوبهم عن ابصارهم» را ایشان این طور معنی می فرمودند: یعنی اشخاص متقی را از توجه به افكار دنیوی كه در قلبشان پیاده شده، متوجه خودم می كنم. «حولت». «ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللّهِ باقٍ».

«أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثًا وَ أَنَّكُمْ إِلَینا لا تُرْجَعُونَ».  آیا شما تصور می كنید که بدون هدف خلق شده اید؟

یكی متوجه مقام است! یكی متوجه پول است! و یكی هم متوجه اینكه چرا فلان كس پشت سر من بد حرف زد! یا به من« نه»گفت! پروردگار باید انسان را تربیت بفرماید.

در روایت است كه پروردگار در سحرها به دل های متیقظین نظر می­كند و قلوب آنها را از انوار الهیه پر می كند.

«یرفض الدنیا و ما فیها بتخلیته عن العلائق الجسمانیة». یعنی انسان باتقوی دنیا و ما فیها را با دور شدن از علائق جسمانی رها می کند. دنیا آن چیزی است که انسان را از خدا مشغول بکند.«كلما یشغلك عن الله فهو صنمك». دنیا همین است.

پس امشب این نتیجه را گرفتیم كه -ان شاء الله- باقی مانده از ماه رجب را دریابیم. همان ماه رجبی كه مَلَك داعی در سحرهای آن ندا می كند: «ومن استهدانی هدیته».

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به عمل به آنچه می دانی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...