علت عدم موفقیت در تحصیل علم

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

در آداب المتعلمین نوشته شده است که علت به نتیجه نرسیدن شما در تحصیل علم، این است که از راه آن وارد نشده اید. هر چیزی را باید از راهش وارد شوید. وآتوا البیوت من ابوابها. در آداب المتعلمین است که اگر انسان مثلًا بگوید: این چه مطلبی است که این آقا گفته است! (غیر مؤدبانه برخورد بکند) رستگار نمی شود.

آقای آشیخ محمدعلی اراکی وقتی می خواست به آقای خوانساری اشکال بکند؛ می فرمود که آقا! اگر این قضیه را اینطور بگوییم؛ به نظر شما چطوراست؟ احترام می گذاشت .

محصِّل علم، باید معدن صدق باشد. کسی که تحصیل علم می کند؛ باید گناه نکند، معصیت نکند، کارهای بد نکند. «معرضاً عن الفسق». صدوق باشد.  لازم هم نیست که توریه بکنی.

در «منیة المرید» می فرماید که اگر صدایت را بر صدای استاد بلند کنی؛ رستگار نخواهی شد. اگر کسی به علماء و دانشمندان دین بی احترامی بکند؛ علامت خذلان و خواری است. اثر دیگرش هم مسلط شدن ظالم بر شماست.

شیطان اغفالتان نکند. در آیه ی نورانی می فرماید: فلاتغرنکم الحیوة الدنیا ولایغرنکم بالله الغرور. غَرور شیطان است.

می فرماید: از جهنمی ها سؤال می شود که آیا یک کسی نیامد که شما را از این روز برحذر بدارد؟ قالوا بلی قد جائنا نذیر فکذبنا. نذیر آمد؛ ولی ما تکذیب کردیم. گفتیم: این آخوندها دروغ می گویند! راه اینطور نیست! وقالوا لوکنا نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر. کاشکی ما قدری تأمل و تعقل می کردیم. اگر این چنین بودیم؛ از اصحاب سعیر (جهنم) نبودیم.

تمام کلمات ما مستند است. کسی نوشته بود که از کجا بدانیم آن حرف هایی که شما می زنید، راست است؟!

گفتم: داداش جون! بنده از مراجع عظام اجازه ی اجتهاد دارم. اگر این طور باشد؛ انسان باید در هر چیزی شک بکند. مثلًا وقتی طبیب می گوید: تب شما، تب مالت است؛ از کجا معلوم که آقای طبیب راست می گوید؟! فاسئلو اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون.

با عمل به آنچه می دانی، به قلبت الهام میشود. «و قال ص) من عمل بما علم و ر ثه الله علم ما لایعلم». اگر کسی به دانستنی هایش عمل کرد؛ خداوند علی اعلی آن چیزهایی را که نمی داند، به او الهام می کند، یک استادی در دسترس او قرار می دهد، بلکه به قلبش الهام می کند. «اذا احب الله عبداً الهمه رشده».

یک حدیث عجیب: «قال الصادق ع) ان الذی نری من جهلنا بما لانعلم انما هو تقصیرنا بما نعلم». اگر آن کلاسی را که باید بروی، نرفته ای؛ بخاطر این است که به دانستنی هایت عمل نکرده ای.

چراغی در قلب مؤمن است. «قلب المومن اجرد فیه سراج یزهر». قلب مؤمن خالی است، یک چراغی در آن روشن است.عرضه داشت: یارسول الله! خدا کجاست؟ فرمود: «فی قلوب عباده المومنین». یعنی خدا در دل مؤمن است.

اگر چه ذات پاکش لامکان است/چو نیکو بنگری در دل نهان است

اما( نداری گر چنین دل تا که زود است/بزن بر دامن صاحبدلی دست//که تا از قید نفست وارهاند/ تو را تا منزل جانان رساند).

دستت را بگیرد و ببردت پیش خدا.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به علت عدم موفقیت در تحصیل علم امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...