عقوبت غفلت از یادگیری احکام

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

اگر من برای شما احکام را بیان نکنم؛ پروردگار مرا گرفتار خواهد کرد. و اگر شما هم برای یادگرفتن این احکام نیایید؛ گرفتار خواهید شد. این حرف را از من بشنوید.

با عبادت من، معاشرت نکردن با دیگران ضرری نخواهد داشت

در اسرار الصلاة میرزا جواد آقا آمده. پروردگار در حدیث قدسی می فرماید: به بندگان من بگو آن اشخاصی که به محبت من متوجه هستند، اگر در اثر عبادت من از معاشرت با کسی وا ماند؛ به آنها ضرری وارد نخواهد شد. «قل لعبادی المتوجهین الی بمحبتی ما ضرکم اذا احتجبتم عن خلقی»

اگر نمازت را تند بخوانی، پروردگار به ملائکه می فرماید: چرا این بنده ی من نمازش را تند می خواند؟! مگر رفع شداید او، مگر انجام حاجات و مقاصد او به دست کسی غیر از من است؟!

حضرت ابا عبدالله (ع) می فرماید: «و ما الذی فقد من وجدک» خدایا کسی که تو را دارد، چه کم دارد؟! همه ی اینها برای این است که ما لذت مناجات با پروردگار را نچشیده ایم!

رفقا، همین نماز اول وقت شما را نزد ملک الموت شفاعت می کند.

یک کسی گفت: کسالتی داشتم که شدید شد. طبیب گفت: امیدی به درمانت نیست! ایشان به امام زمان (ع) متوسل می شود. گفت: همان شب دیدم یک شخص فوق العاده زیبارو با یک شخص دیگر که چنگگی در دستش بود، وارد شدند. این شخص، حضرت ملک الموت (ع) بوده است و شخص زیبارو هم نماز اول وقتش – هر چه ملک الموت (ع) می خواست که این چنگگ را بیندازد و از نوک پنجه روح را بکشد، آن شخص زیبارو جلوی دست او را می گرفت! بالأخره مانع از قبض روح توسط ملک الموت (ع) شد.

امیرمؤمنان (ع) فرمودند: اگر مؤمن، دنیا را مانع از آخرت خودش قرار بدهد؛ پروردگار او را از هر دو باز می دارد.

داستان دیگر: یک آقای فرش فروش که اهل نماز اول وقت بود به بنده گفت: یک کسی برای خریدن فرش وارد مغازه ی بنده شد. گفتم: وقت نماز است. گفت: من وقت ندارم، مسافرم و می خواهم بروم. هر چه اصرار کردم، دیدم نمی شود و گول شیطان را خوردم و یک قدری که از نماز اول وقت گذشت، دیدم همین آقای مشتری که خیلی شیفته ی این معامله بود، گفت من باید قدری تأمل بکنم! و از خرید منصرف شد!!

خلاصه پروردگار می فرماید: چرا این شخص نماز را تند می خواند؟! مگر رفع شداید و حوائج او و قضای حاجات او در دست کسی غیر از من است؟! یک صلوات بفرستید.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به عقوبت غفلت از یادگیری احکام امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...