صدقه خالصانه در راه خدا

  • امتیاز امتیاز داده نشده

دریافت صوت

رسول گرامی اسلام با سربازان به جنگ رفتند. مدتی به طول انجامید. وقتی برگشتند یکی از مسلمانان به نام سعد که در رکاب پیامبر بود بعد از مراجعت رفت منزل و بعد از یکی‌دو روز آمد حضور پیامبر گفت: یا رسول الله من وقتی با شما به سفر آمدم مادرم مریض بود. میل داشتم برای مادرم یک صدقه‌ای در راه خدا بدهم و نشد موفق نشدم. حالا که برگشته‌ام مادرم فوت کرده. آیا بعد از فوت مادرم میتوانم صدقه‌ای برای او بدهم؟ اگر صدقه‌ای دادم برای او نفعی دارد؟ فرمود بله نفع دارد. گفت چه صدقه ای بدهم؟ حضرت فرمود موقعی که ما این خط بیابان را می پیمودیم یاد داری در فلان منزل که رسیدیم و حرکت کردیم راه دراز بود و چاه آب نبود. ما در  مضیقه آب واقع شدیم. قطعا مسافران دیگر هم در مضیقه واقع می‌شوند. اگر قدرت مالی داری، چاهی در آن بیابان حفر کن که مسافران و کاروانها از آب آن چاه استفاده کنند و این صدقه جاریه باشد برای مادرت. گفت چشم. قدرت دارم و این کار را انجام می‌دهم. و رفت و انجام داد و اصلا اسم آن چاه را ام سعد نام نهاد.

 

دریافت صوت

مَنْ لَمْ يُقَدِّمْ‏ إِخْلَاصَ‏ النِّيَّةِ فِي الطَّاعَاتِ لَمْ يَظْفَرْ بِالْمَثُوبَات‏

اگر کسی خلوص نیت در پیشگاه خدا نبرد به مثوبات و اجر الهی نمی‌رسد.

حدیث دوم: رُبَّ‏ عَمَلٍ‏ أَفْسَدَتْهُ‏ النِّيَّةُ: چه بسیار کارهای خوبی که مردم انجام میدهند و نیت، خرابش می کند.

چطور؟ نیت ریا، خودنمایی، جلب قلوب مردم، خود را به حساب مردم گذاشتن.

برعکس آن هم هست می فرماید: رُبَ‏ نِيَّةٍ أَنْفَعُ مِنْ عَمَل‏: چه بسیار نیتها که از عمل بهتر است. چطور؟ -یک روایتی می‌خوانم مطلب را برایتان حل می‌کند-. امام صادق (ع) می فرماید:

إِنَّ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي‏ حَتَّى‏ أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا [مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَيْرِ] …

یعنی فقیر مومن می‌گوید: خدایا به من بده تا این کار را بکنم از بِرّ وُجُوهِ الْخَيْرِ. (مثلا نگاه می کند می‌بیند مسجد میسازند یا تعمیر می کنند یا سنگ میکنند که لباس مسلمانان هنگام تکیه گچی نشود … میگوید خدایا تو میدانی اگر داشتم تمام مسجد را تعمیر می‌کردم).

می‌فرماید: فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّتِهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمُ.

اگر فهمید این راست می‌گوید. خداوند مثل اجری را که اگر تمام مسجد را می‌ساخت، در نامه عملش می‌نویسد به احترام نیتش. عمل نکرده خدا می‌دهد اما باید راست بگوید به خدا.

 

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به صدقه خالصانه در راه خدا امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...