شیطان سه طایفه را وسوسه میکند

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

شیطان دشمن شماست، او را دشمن خود بگیرید.

شیطان سه طایفه را وسوسه می‌کند:

اول؛ کسانی که از یاد خدا معرض اند، اعراض می‌کنند، مانند کسی که صبح مغازه‌اش را باز می‌کند و عصر هم می‌بندد و می‌رود، به هیچ‌‌چیز هم کاری ندارد! اگر هم حرفی به او بزنی، می‌گوید: کسب حلال است! اما نمی‌داند که کسب حلال مقرراتی دارد، احکامی دارد که باید یاد بگیرد.

انگار برای این ساخته شده است که صبح بیاید مغازه را باز کند و شب هم ببندد! از هیچ یک از احکام اسلامی خبر ندارد.

طایفه دیگری که در معرض وسوسه شیطان‌اند، کسانی‌اند که احکام خدا را یک‌دستی گرفته‌اند. نماز را تند می‌خوانند. [وَ اسْتَهَانَ بِأَمْرِهِ]. پروردگار به ملائکه می‌فرماید: چرا این بنده من با عجله نماز می‌خواند؟! مگر رزق و روزی او به دست غیر من است؟! چرا این‌طوری نمازش را می‌خواند؟! باید «نماز» را مقدمه حفظ اموالش بداند.[نه اینکه اموال را مهمتر بداند].

نقل شده است، وقتی اسکندر وارد آن شهر شد، گفت: آیا شماها هیچ وقت نمی‌ترسید به اموالتان و خودتان نقصی وارد شود؟ گفتند: خیر! ما توکلمان به پروردگار است، تمام اموالمان و خودمان همه در قبضه تصرف اوست. این است که کسی جرئت ندارد، نقصانی به اموال ما وارد کند.

طایفه دیگر ، کسانی‌اند که در مقام غفلت به‌سر می‌برند، خودشان را در حضور و محضر پروردگار نمی‌بینند. [وَ نَسِيَ اطِّلَاعَهُ عَلَى سِرِّهِ ]

شیطان از پروردگار یک اختیاری گرفته است که از راه خون وارد عروق انسان می‌شود و او را وسوسه می‌کند.

 

شیطان کاملاً به وضعیات شما مطلع است که چه کسی احکام شرع را یک‌دستی گرفته و چه کسی خودش را در حضور پروردگار می‌داند و چه کسی نمی‌داند، چه کسی مراقب است و چه کسی مراقب نیست

حضرت فرمودند: کسی از شرّ این خبیث (شیطان) محفوظ است که دائم در مقام مراقبه باشد و خودش را در حضور و محضر پروردگار بداند؛ [وَ لَنْ تَقْدِرَ عَلَى هَذَا وَ مَعْرِفَةِ إِتْيَانِهِ وَ مَذَاهِبِ وَسْوَسَتِهِ إِلَّا بِدَوَامِ الْمُرَاقَبَةِ وَ الِاسْتِقَامَةِ عَلَى بِسَاطِ الْخِدْمَةِ ]

در ادامه هم فرمودند: آن کسی که شب و روزش را بی‌تفاوت می‌گذراند، دائم صید شیطان است. «  وَ أَمَّا الْمُهْمِلُ‏ لِأَوْقَاتِهِ‏ فَهُوَ صَيْدُ الشَّيْطَان‏ ».

در ادامه می‌فرمایند: با التجا و تضرع به درگاه پروردگار، به ریسمان محکم الهی چنگ بزن. «فَاعْتَصِمْ بِحَبْلِ اللَّهِ الْأَوْثَقِ وَ هُوَ الِالْتِجَاءُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى‏ »

یک‌قدم باید شما بیایید، تا پروردگار ده قدم به سوی شما بیاید. شیطان یک جبهه است، نفس هم یک جبهه است. شیطان از اعوان و یاران نفس است و به وسوسه‌های نفس کمک می‌کند

 

یک کسی به بنده گفت: آقا! من قساوت قلب پیدا کرده‌ام. چه کنم؟ گفتم: چند چیز است که رفع قساوت قلب می‌کند: اول، آمدن به مسجد است دوم ، همنشینی با دانشمندان دین است. سوم نماز شب.

 

از همه شیاطین با قدرت‌تر، شیطانی است که موظف است اشخاصی را که می‌خواهند نماز شب بخوانند را وسوسه کند؛ این شیطان در وسوسه خیلی استاد است

 

بعد از امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ، شیطان داناترین شخص است (لو کان للعلم من غیرالتقی شرف/ لکان اشرف خلق‌الله ابلیساً) که می‌گوید: باباجان! نماز شب مستحب است، باید به فکر سلامت بدن خودت باشی، تو محصلی، باید بخوابی تا فردا از درس عقب نمانی! وسوسه‌هایی می‌کند که به هر دانشمندی بگویید، می‌گوید: درست است.

 

شیطان این وسوسه‌ها را می‌کند، اما نمی‌دانی داداش‌جون که پروردگار در سحرها به قلب‌های شما نگاه می‌کند، شما را نورانی می‌کند، رزق فردای شما را مهیا می‌کند. «انّ ‌الله تبارک وتعالی ینظر فی‌الاسحار الی قلوب المتیقظین».

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به شیطان سه طایفه را وسوسه میکند امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...