زیاد کردن عرض و طول زندگی برای رفع اضطراب قلب

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

الا بذکر الله تطمئن القلوب.

خدا رحمت کند مرحوم اشراقی را که می­گفت: ما برای اینکه – به نظر خودمان – اطمینان قلب برایمان حاصل بشود، دائم عرض و طول زندگی را زیاد می­کنیم،
انسان با خود می گوید: شاید نگرانی و اضطراب قلب من بخاطر این است که منزل ییلاقی ندارم!
یا بخاطر این است که اتومبیل ندارم! همه اینها که نفسش به او می­گوید را تهیه می کند، اما می بیند که عجب، اضطرابات قلبی شدیدتر شد.
خب رحمت پروردگار بر غضبش سبقت دارد، می­گوید بابا جون « الا بذکر الله تطمئن القلوب»  از گوشه  قلب ندا می­شود که باباجان! خودت را خسته نکن!
آیا تصور می­کنی که سعادت و آرامش تو در این است که از آنچه نفست ابداع میکند اطاعت کنی؟

آن مگسی که در تار عنکبوت افتاده، هرچه بیشتر تقلا می کند، بیشتر تارهای عنکبوت به پای او می پیچد. هر چه که به غرائز نفسانی ترتیب اثر بدهید، وقتی به آن رسیدید، می بینید که بالاتر از آن را طلب می کنید.

گفت چشم تنگ دنیا دوست را / یا قناعت پر کند یا خاک گور

بر همین اساس است که پروردگار می فرماید: هر مؤمنی از زن و مرد – عمل صالح بکند، فلنحیینه حیاة طیبة، او را از طلب دنیا باز می داریم و می گوییم: همین که داری، برای تو بس است.

مرحوم مامقانی بزرگ (ره) در وصیت خود به فرزندش آقاشیخ عبدالله (که هر دو مجتهد بودند) این روایت را نقل میکند که  می فرماید: همانطور که چوپان گله را از علف های هرزه و مسموم کننده برحذر می­دارد و آنها را در تحت تکفل و تحفظ خودش قرار می­دهد، پروردگار عزیز هم اولیای خودش را از موارد غرّه برحذر می­دارد و نمی­گذارد برای به دست آوردن دنیا خودشان را به آب وآتش بزنند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به زیاد کردن عرض و طول زندگی برای رفع اضطراب قلب امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...