: صوت
روش برخورد با دنیا
در حال بارگذاری...

درس اخلاق صوتی آیت الله ممدوحی درزمینه روش برخورد با دنیا

  • روش برخورد با دنیا، حکمت367: حضرت فرمودند: ای مردم شما در جایی زندگی می‌کنید که متاع آن مانند بیماری وباست (از بین برنده‌ی آدمی است) و حواست باشد استفاده از این دنیا تو را از آخرت باز ندارد.
  • که اگر حواست جمع باشد حظّ تو از این دنیا بیشتر است تا اینکه با دنیا طمئنینه (انس)پیدا کنی. اگر لقمه‌ای پیدا کنی و سیر شوی بهتر است از بسیاری از ثروت که داشته باشی (یعنی به مقداری داشته باش که بتوانی به دیگران محتاج نباشی).

این فرموده‌ی حضرت فقط یک مسأله تعبدی نیست که از ناحیه شرع باشد بلکه امام یک جهان‌بینی دقیق می‌کند. خبر از تکوین می‌دهد که بشر از آن بی‌خبر است. پرده از یک واقعیت برمی‌دارد.

  • معصوم جایی که انسان وسیله را تبدیل به هدف می‌کند او را منع کرده است. اینکه خورد و خوراک و خواب ما فقط برای تأمین نیازهای حیوانی ما باشد و یک دور غلط پیش بیاید.
  • خدا در دو جای قرآن اشاره دارد که هرآنچه در آسمان و زمین است را برای توی انسان خلق کرده‌ام پس چقدر مایه‌ی تأسف است که انسان خود را به این دنیا ارزان بفروشد. لذا امیرالمومنین در این حکمت با اشاره به پستی این دنیا می‌خواهنند جلوی ضرر بشر را بگیرند.

در حدیث است که فرمود: کسانی که در این دنیا به دنبال مال و ثروت هستند خدا بر پیشانی آنها مهر فقر زده است چرا که هیچگاه سیر نمی‌شوند.

مشاهده محتوای لیست جامع درس اخلاق موضوع اخلاق اجتماعی 
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه علیمه
مشاهده درس اخلاق راههای هدایت در نهج البلاغه 2 از آیت الله ممدوحی

به روش برخورد با دنیا امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...