: صوت
ره‌آورد و نتایج خودسازی
در حال بارگذاری...

ره‌آورد و نتایج خودسازی

درس اخلاق صوتی آیت الله ممدوحی درزمینه ره‌آورد و نتایج خودسازی

  • ره‌آورد و نتایج خودسازی، حکمت423، امیرالمومنین می‎فرمایند: هر کس بین خود و خدایش را اصلاح کند خدا بین او و مردم را اصلاح می‎کند. کسی که به دینش عمل کند خدا کفایت دنیایش را می‎کند.
  • دو نکته حضرت بیان می‎کنند؛ نکته دوم اینکه اگر به دینت عمل کنی درش کفایت دنیایت هم هست. یعنی شاکله دین طوری است که برای مدیریت بشر آمده است. مدیریت بشر هم در کار دنیای اوست و هم مربوط به آخرت او.

اگر به دستور دین عمل کرد خدا دنیایش را هم آباد می‎کند. یعنی دنیای انسان الهی، رها شده نیست.

  • ایشان در این حکمت کلید گنج را به دست بشر می‎دهد. حرفهای ایشان ریشه تکوینی دارد یعنی مانند ارسطو نیست که تنها قراردادهای اجتماعی را بگوید یا مثل ابن‎سینا نیست که کتابهای اخلاقی و علمی بگوید که با ظاهر زندگی انسان ارتباط می‌گیرد و خوب هم جواب می‌دهد یا مثل بسیاری از کتابهای اخلاق.

اما سخنان امیرالمومنین اینگونه نیست. ریشه را به عمیقترین مسائل عالم می‎برد. از جمله نامه‎هایی که به حکام نوشته‎اند که مورد بازخواست قرار می‌دهد و حاکم را خدا معرفی می‌کند.

در ابتدای امر که انسان به دنبال دین می‎رود و دنیا را کنار می‌گذارد و خدا دنیایش را کفایت می‎کند سخت است ولی جوری پیش می‌رود که خدا به او می‌فهماند که این پیش رفتن زندگی دنیایت کار من است. یعنی انسان که گشایش الهی را در زندگیش می‎بیند روحانیت خاصی برایش پیش می‌آید و مزه‌اش از اصل کار برایش بیشتر است.

مشاهده محتوای لیست جامع درس اخلاق موضوع اخلاق اجتماعی 
مراجعه به صفحه نخست سایت معاونت تهذیب حوزه علیمه
مشاهده درس اخلاق روش خواستن از خدا از آیت الله ممدوحی

به ره‌آورد و نتایج خودسازی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...