راهکار نجات یافتن از شرکت خفی

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • یکی از مراتب شرک خفی این بود که انسان غیر خدا را در نظام وجود دارای فعل و اثر بداند. در مقابلش مرتبه ای از مراتب توحید قرار می گیرد اینکه انسان مؤثری را در نظام وجود نبیند همه ی آثار را از خدا بداند.
  • انسان اگر می خواهد از این شرک خفی نجات یابد باید اینگونه شود که به هر جا که نگاه کرد ربوبیت را در همانجا مشاهده کند و قهراً خدا را ببیند که این اثر را می رساند.
  • مادامی که سالک عقیده دارد به اینکه اسباب و علل از سوی خداست ولی هنوز شهودی نشده است( یعنی از مرحله ی تعقلی و ذهنی به مرحله ی شهودی و عینی نرسیده) حالش حال لازم نیست. چرا که متوکل بودن، از همه چیز بریدن، فقط او را دیدن، فقط از او ترسیدن، چیزی نیست که با عقیده ی تنها  به دست آید بلکه موقعی به دست می آید که من شاهد باشم که غیر از او(خدا) چیزی در این میان موثر نیست. این به خودی خود توکل می آورد.
  • این حالت وقتی پیش می آید که سالک، صادقانه قدم در طریق گذارد و پیش برود و تجلیات اعمال ربوبی در قلب و وجودش شروع شود آن وقت انسان دارای انواری می شود که در دل و چشم و زبان و مشاعر می آید که دیگر حجابها را نمی بیند. مثلاً اثر آب در رفع تشنگی را به شکلی که ما می بینیم نمی بیند بلکه اثر را از خدا مشاهده می کند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به راهکار نجات یافتن از شرکت خفی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...