راهکار انواع وساوس نفسانی

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

  • گفتیم قلب ما محل تاخت و تاز دو نیرو است یکی شیطانی و دیگری ملکی و دو نوع خواطر از این دو بر قلب می آید یا خواطر شیطانی یا خواطر ملکی.
  • یک نوع از خواطر نفسانی وجود دارد به نام حدیث نفس که به عنوان یک مهلک حساب نمی شود و فقط مخصوص سالک هم نیست. این حدیث نفس، یک نوعی به قلب خاطر است که خارج از اختیار است ولی جزء خواطر نفسانی حساب می شود. به این معنا که به معتقدات دینی اعتقاد کامل دارد ولی یک سری وساوس خارج از اختیارش به سراغش می آید. (معمولاً افراد معتقد دچارش می شوند)
  • شخصی می گوید از امام صادق(ع) سوال کردم از وسوسه که اگر زیاد باشد چه طور است؟ امام فرمود: چیزی در آن نیست وقتی می گویی لااله الا الله( یعنی به این وسوسه ها گوش نده).
  • ابن ابی عمیر از محمدبن مسلم از امام صادق نقل می کند که حضرت فرمود: مردی حضور رسول اکرم آمد و گفت: یا رسول الله دیگر هلاک شدم. حضرت فرمود: خبیث(شیطان) به سویت روی آورده و از تو سؤال کرده که تو را که خلق کرده و تو در جواب گفتی آلله. و دوباره از تو سؤال کرده خدا را که خلق کرد؟( ناراحت بوده از اینکه چرا این سوال به قلبش خطور کرده است).
  •  امام باقر(ع) فرمود: مردی خدمت رسول الله گفت: من منافق شدم. قسم به خدا به نفاق نیفتادی چرا که اگر به نفاق افتاد بودی دیگر به من خبر نمی دادی.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به راهکار انواع وساوس نفسانی امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...