دوری از تکبر و بخشش در راه خدا

دریافت صوت

آدمهای متکبر درست فکر نمی‌کنند. منظم فکر نمی‌کنند. منظم عمل نمی‌کنند. و خلاصه تکبر روی دستگاه مغز انسان – به عقیده دانشمندان امروز- اثر می‌گذارد. حتی یک قسمت از بیماری‌های روحی که در افراد  مشاهده می‌شود بر اثر تشدید حالت تکبر است. آن وقت در روایت، امام علی (ع) می‌فرماید: شَرُّ آفَاتِ الْعَقْلِ‏ الْكِبْر؛ بدترین آفت عقل، کبر است.

اگر متکبر شدی حرفهایت خواه ناخواه ناموزون است

و مردم یا حضوراً به تو می خندند و به باد مسخره‌ات می‌گیرند
یا اگر از تو بترسند در پشت سر می‌گویند مثل اینکه فلانی دیوانه است، ناموزون صحبت می‌کند حرفهای نابجا و ناروایی می‌زند.

 

دریافت صوت

من در یکی از شهرها رفتم برای منبری که دعوت بودم. برای من گفتند ما می خواستیم چند آمبولانس [برای جبهه] تهیه کنیم . یک مقداری از آن در شهر تهیه شد. بقیه را گفتیم از دهات جمع کنیم. چند اتومبیل جیپ تهیه کردیم بلندگو گذاشتیم . به هر طرف می رفتیم. در یک روستا من پشت بلندگو صحبت می‌کردم و مردم ده را تشویق می کردم که بیایید کمک کنید. جوانان شما در جبهه ها، به عشق امام حسین،  برای دین خدا، به امر مرجع تقلید، … اینها را می گفتیم.

خب یک دهاتی می آمد 10 تومان میداد یکی 1 تومان می داد. کمتر بیشتر. در این بین یک زن 45 ساله داسی به دست از بیابان حاضر شد. پونجه چیده بود. کمی نزدیک ایستاد. دیدم آب سبز یونجه روی داسش پیداست. جلوی جیپ ایستاد. من صحبت کردم، صحبت کردم. این یک موقع حالش بد شد آمد جلو دست کرد در این پارچه لباسهای پاره پاره اش یک اسکناس 50تومانی درآورد. گفت امروز صبح تا حالا یونجه چیده‌ام. 50تومان اجرت دادند.

برای خرج من و بچه‌ام، امشب 5تومان کافی است. 5 تومان به من بده این 50 تومان را بگیر که بچه‌های ما به کربلا برسند و دین خدا را یاری کنند.

 

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به دوری از تکبر و بخشش در راه خدا امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...