دعا برای گشایش قلب

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

«قال رسول الله ص) اذا اراد الله بعبد خیراً فتح له قفل قلبه وجعل فیه الیقین و الصدق».

دیشب در عالم رؤیا به بنده گفتند که به یک شخصی، باید بگویی که برای تو دعا بکند؛ تا قفل قلبت گشایش پیدا بکند. بنده هم به آن شخص گفتم که من از شما تقاضای دعا دارم. همه به هم محتاجیم. و به ایشان تذکر دادم که یک چنین سمتی از عالم غیب به شما اعطا شده است.

معصوم هم محتاج دعاست. امام سجاد علیه السلام همیشه دعا می کرد که پروردگارا! مهر و محبت مرا در قلوب مومنین بیانداز. فایده اش دعاست. سید جزائری در شرح صحیفه به این موضوع اشاره کرده است.

بعد از این رؤیا به این حدیث برخوردم که « اذا اراد الله بعبد خیرا فتح له قفل قلبه». ممکن است قلب ما سابقاً باز بوده؛ ولی فعلاً برای مقامات بالا قفل است.

«من عمل بما علم ورثه الله علم ما لایعلم». هر کس به آنچه که یاد گرفته است، عمل بکند؛ پروردگار علم مرتبه ی بالا را به او عنایت می کند. شخصی عرض کرد: یابن رسول الله! چرا ما به کلاس دوم و سوم نمی رسیم؟ حضرت فرمودند: برای این است که درکلاس اول به گفته ها عمل نکرده اید.

«وجعل فیه الیقین و الصدق». بعد از آنکه قفل قلب باز شد؛ ایمانی می دهند که به ماوراء عالم طبیعت علم پیدا بکند، ایمانی که از قبیل دو دو تا چهار تاست؛ نه ایمانی که مشوب با شک باشد. صدق و راستی در قلب او می نهند.

«وجعل قلبه واعیاً لما سلک فیه».دوم هم به قلب و دل او هشدار می دهند که این راهی که میروی، درست است یا نه؟ باید انسان در تحت رهبری استاد باشد.

«وجعل قلبه سلیما».قلب سلیم به او می دهند. یعنی در قلب او فقط پروردگار است .

«وجعل اذنه سمیعة و عینه بصیرة». چشم وگوش دل او را باز می کنند.

سالها در جهان زیستم من /ره نبردم که کیستم من// چند پرسی ز من چیستم من/ نیستم نیستم نیستم من

تا بدانجا رسید دانش من / که بدانم همی که نادانم

لقمان حکیم پسرش را موعظه کرد. پسرش گفت: پدرجان! این مواعظ در قلب من هم اثر نمی کند! حضرت لقمان فرمودند: آنقدر می گویم تا دریچه ی قلب تو باز شود و حکمت در آن مستقر شود. «احکم سفینتک فان بحرک عمیق».

تنها راه نجات اهل بیت هستند. مگر بدون یاری ایشان می شود اهل نجات بود؟! غیر ممکن است . شیطان و نفس اغفال می کنند. ما چه اعمالی داریم؟

گردنه هایی در پیش داریم. «للقیامة خمسین موقفاً». موقف نماز، حج، امر بمعروف، مظالم.

امیرمؤمنان ع) می فرماید: «بقدر بعد سفرک استعد». توشه ی سفر بردار که سفرت دور و دراز است.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به دعا برای گشایش قلب امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...