خدمات متقابل اسلام و ایران_استاد مطهری / جلسه 3

 

آیا اسلام ارزشش جهان شمول است و مردم ایران چگونه اسلام را پذیرفتند؟

  • دو دلیل بر عمومی و جهان شمول بودن اسلام بیان می‌کنند:
  1. اینکه اسلام سخنان و استدلالهایش جهان شمول است و ناظر بر انسان خاص نیست و داعیه جهانی دارد. زیرا اسلام از همان ابتدای بعثت فضایش را برای همگان قرار داد و آیاتش جهانی بود؛ للعالمین، کافة للناس… . دیگر اینکه هیچگاه با “یا ایها العرب” خطاب نداشته و حتی در بعضی موارد بی‌اعتنای کرده و سوم اینکه اصلاً اساس دینها بر جهان شمولی آن است وگرنه دین معنا ندارد.
  2. اسلام مقیاسهای جهانی دارد. از جمله مبارزه با تفاخر شعوب و قبیله داشت و اعلام داشت که عرب و عجم، سیاه و سفید بر هم برتری ندارند.
  • در بخش دوم بیان شد که یکی از ملاکهای معتبر بودن ملیت، این که با رغبت آن دین پذیرفته شود. ایرانیان اسلام را با رغبت پذیرا شدند و اسلام به تدریج در ایران نفوذ کرد؛

از جمله دلایل نفوذ تدریجی اسلام در ایران: نفوذ اسلام در ادبیات فارسی بود. دیگر اینکه در خیلی از دوره‌ها حکومت اسلامی در دست ایرانیان بود و عدم برگشت از اسلام، بعداز استقلال سیاسی. شاهد دیگر، نقش آفرینی ایرانیان در گسترش اسلام در دیگر سرزمین‌ها است.

دلیل دیگر بر رغبت پذیرش اسلام توسط ایرانیان اینکه علت شکست ایرانیان در بعضی جنگها در برابر اعراب، به دلیل نارضایتی از حکامشان بود که با رغبت اجازه ورود اعراب به سرزمینشان را می‌دادند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به خدمات متقابل اسلام و ایران_استاد مطهری / جلسه 3 امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...