توجه کامل به سخنان استاد اخلاق

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب‏.

بنده وقتی پای موعظه می­نشستم به قدری عاشق بودم که اولا فقط متوجه استادم بودم و حتی موقع تقریر، عین حرفهای استاد را به دیگران منتقل می­کردم.

رسول خدا فرمود: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى الدُّنْيَا أَمَرَهَا بِطَاعَتِهِ فَأَطَاعَتْ رَبَّهَا فَقَالَ لَهَا خَالِفِي‏ مَنْ‏ طَلَبَكِ وَ وَافِقِي مَنْ خَالَفَك‏.

تکوینا امر فرمود و دنیا هم اطاعت کرد. هرکه اطاعت تو را کرد و اوامر و نواهی مرا در طول اطاعت تو قرار داد، مخالفت کن.

آیه ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم‏ منظور نعمتهای ظاهری نیست ولایت ائمه است که چقدر اطاعت کردی!

امیر مومنان فرمود: شما بر گردن ما حقی دارید که معالم دین را برای شما بگوییم ؛ و ما بر شما حقی داریم که باید از ما متابعت کنید.

یکی از دوستان خوابی دیده که به او گفته­اند باید به جهنم بروی – البته این بهتر از آن است که از قلم افتاده باشد و حسابش نکنند- گفته بود آیا عفو می­شوم؟ گفته بودند باید به درس فلانی (حق شناس) بروی ( البته بنده به هیچ کس نمی گویم بیاید یا نه. هر بار هم بررسی می­کنم خدایا مبادا برای غیر خدا باشد).

فقط این خوابها نیست. فرمود اگر بدانم جوانی از جوانان ما (شیعیان) برای عرفان و شناخت احکام حاضر نمی­شود او را با شلاق می­زنیم؛ از عالم غیب.

اخْدُمِي‏ مَنْ‏ خَدَمَنِي/ خَالِفِي‏ مَنْ‏ طَلَبَكِ. بر خلاف انتظار برایش پیش بیاور. وَ وَافِقِي مَنْ خَالَفَك. به او برکت بده.

در ادعیه ماه شعبان (که به تعبیر امام راحل پر از حکمت است  و ائمه به دلیل جلوگیری خلفای جور مواعظ را در قالب دعا می­فرموده اند) آمده: وَ أَصْلِحْ لِي دِينِيَ الَّذِي هُوَ عِصْمَةُ أَمْرِي‏. خدایا دینم را اصلاح کن که دین نگهدار من است.

عرض کرد یا امیر المومنین دنیایم به هم ریخته. فرمود: آخرتت را اصلاح کن. مَنْ‏ أَصْلَحَ‏ أَمْرَ آخِرَتِهِ‏ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاه‏.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به توجه کامل به سخنان استاد اخلاق امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...