توجه به پروردگار در همه افعال نماز

دریافت صوت

گزیده متنی بخشی از محتوای این درس اخلاق:

فمن یرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام.

نمازگزار باید در همه افعال و ارکان نماز حضور قلب داشته باشد و خود را در مقابل پرودگار و عظمت او ببیند و در هنگام اقامه نماز در برابر عظمت خالق خشوع نماید؛ چرا که چنین نماز خالصانه و باحضور قلبی است که تاثیر خود را بر روی انسان می گذارد و او را از فحشاء و منکرات باز می دارد.

این بود که نبی اکرم (ص) می فرمود: «ارحنا یا بلال». یعنی وقتی من نماز می خوانم، باید تمام تعلقات منقطع باشد، تمام توجه به ساحت مقدس پروردگار باشد.

هنگام جان دادن، به شیخ انصاری گفتند: بگو «یا من یقبل الیسیر». شیخ در جواب گفت: «این الیسیر». یعنی عمل کم هم ندارم!

انسان باید در گفتار خود راست باشد و در رفع موانع قبول، جدیت بکند. وقتی ایاک نعبد و ایاک نستعین را می خوانیم، یعنی اینکه خدایا! تنها تو را می پرستم، مقام پرست نیستم، پول وهوی پرست نیستم. اگر اینطور نباشیم؛ خطاب می آید: «یا کاذب أتخدعنی». ایاک نستعین یعنی از تو استعانت می جویم؛ نه از غیر تو، به دست مردم نظری ندارم.

موانع تا نگردانی ز خود دور/  درون خانه دل نایدت نور

موانع قبول چیست؟ عُجب دارم، حسد دارم، تکبر دارم…

«حبس الزکاة و سائر الحقوق الواجبة مما هو من موانع القبول».

ادای حقوق واجب (مالی)، کلید رزق و سبب آمرزش گناهان است.

عرض کرد: یابن رسول الله! چه اشکالی دارد شما حقوق خودتان را به ما ببخشید؟ حضرت رضا (ع) فرمودند: این حقی است که با اداء آن گناهان شما آمرزیده می شود و کلید رزق شما، اداء حق ما آل محمد است.« اخراجه مفتاح رزقکم و تمحیص ذنوبکم».

شیطان یا از چپ می آید، یا از راست، یا از جلو و یا از پشت سر. این چه دشمنی است که پروردگار می فرماید: انه یریکم هو و قبیله من حیث لاترونهم. اگر پروردگار نباشد؛ با این دشمن چه خواهید کرد؟

به عنایت نظری کن که من دلشده را / نرود بی مدد لطف تو کاری از پیش

فرموده: انه لیس له سلطان … . شیطان بر اشخاصی که ایمان به پروردگار دارند و در قلعه ی توکل متحصن هستند، سلطنت ندارد، کسانی که فقط خدا را می بینند و نسبت به کارهایی که پرورگار نسبت به آنها بکند، راضی هستند.

از جلو می آید تا کار آخرتت را کوتاه کند.

از پشت سر می آید و امر می کند به جمع کردن مال و بخل ورزیدن به اداء حقوق واجب، بخل ورزیدنی که مانع استجابت دعای شماست. شیطان وسوسه می کند که اموال را جمع کن! «آمرهم بجمع الاموال».نمی دانی که سهم امام (ع) را همین آخوندها باید بگیرند و برای غیر آخوندها جایز نیست.

شیطان از سمت راست می آید و شبهات را در نظر انسان جلوه می دهد.

و از دست چپ هم مشتهیات نفسانی و لذایذ شهوانی را در نظر انسان جلوه می دهد.

و اما اینکه چرا شیطان از بالا و پایین نمی آید، دو جواب داده شده است: یکی این که در میدان های جنگ نوعاً لشگر از عقب و جلو و یمین ویسار حمله می کند…

جواب دیگر این که فرمود: شیطان از بالا نمی آید، چون در بالا ملائکه ی رحمت هستند، همان ملائکه ای که وقتی روز آخر دنیا و اول آخرت شد، می گویند: نحن اولیائکم فی الحیوة الدنیا. ما ملائکه در دنیا با شما بودیم و شما را از پرتگاه ها نجات می دادیم. شیطان از بالا نمی آید، چون ملائکه ی رحمت او را طرد می کنند.

امام (ع) – که مطلع بر احوال ماست – فرمود: شیطان وحشت دارد و خائف است از اینکه از پایین وسوسه بکند.

ویدئوهای اخلاقی بیشتر در آپارات ندای تهذیب
درس های اخلاقی سایت معاونت تهذیب حوزه
مشاهده موارد بیشتر از فیلم های کامل دروس اخلاق

به توجه به پروردگار در همه افعال نماز امتیاز دهید.
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره
Loading...